2b.jpg

Κυριακή Β' των Νηστειών στον Άγιο Κωνσταντίνο Ασπροπύργου

Κυριακή15Μάρτιος2020

Κυριακή Β' των Νηστειών στον Άγιο Κωνσταντίνο Ασπροπύργου

   Στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Ασπροπύργου λειτούργησε σήμερα, Κυριακή Β' των Νηστειών, ημέρα κατά την οποία εορτάζεται η σύναξις του Αγίου Γρηγορίου Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης του Παλαμά, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος.

   Στην ομιλία του, ο Επίσκοπός μας αναφέρθηκε στην Ευαγγελική περικοπή της θεραπείας του παραλυτικού. Συγκεκριμένα, όταν ο Χριστός κήρυττε σε κάποιο σπίτι πλημμυρισμένο από ανθρώπους, η ομιλία Του ξαφνικά διακόπηκε, διότι τέσσερις άνδρες υποβαστάζοντας έναν παραλυτικό στο κρεβάτι του, θέλησαν να τον παρουσιάσουν στον Κύριο προκειμένου να τον θεραπεύσει. Λόγω, όμως, του πλήθους, ήταν αδύνατο να τον μεταφέρουν στον οίκο. Για τον λόγο αυτό, παρακινούμενοι από την ακλόνητη πίστη τους στην δύναμη του Θεού, δεν δίστασαν να χαλάσουν τη στέγη και να μεταφέρουν τον ασθενή άνθρωπο μέσω αυτής. Ο Χριστός, τότε, θαυμάζοντας την πράξη τους, σπλαχνίστηκε και χάρισε στον παραλυτικό την άφεση των αμαρτιών επισφραγισμένη από την σωματική του θεραπεία, παρέχοντάς του έτσι ολοκληρωμένη θεραπεία. Οι Φαρισαίοι, πλήρεις αλαζονείας και εγωκεντρισμού, δεν διέθεταν την απαιτούμενη απλότητα και ψυχική διαύγεια ώστε να καταλάβουν και να νιώσουν το μεγαλείο των σημείων που, ορμώμενος από απέραντη αγάπη για τον άνθρωπο, επιτελούσε ο Χριστός. 

   Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή δίνει στον καθένα μας ένα μεγάλο μάθημα για το πώς πρέπει να συμπεριφερθούμε εν όψει του Κορωνοϊού. Το μάθημα αυτό είναι η μετά πίστεως προσέγγιση στον γλυκύτατο Ιησού, προκειμένου να μας λυτρώσει από το κακό, όπως άλλωστε έπρατταν πάντοτε οι Χριστιανοί, όταν έρχονταν αντιμέτωποι με λοιμώδεις νόσους ή οποιαδήποτε άλλη απειλή του κακού. Ασφαλώς, όπως τότε έτσι και τώρα, θα ξεσηκωθούν οι κακόβουλοι εναντίον της Εκκλησίας. Όντας πνευματικά τυφλοί και αγνοώντας το Φως του Χριστού, ας μαίνονται ελεύθερα. Ας επιτρέψουν όμως και σε εμάς, να εκφράσουμε τα αισθήματα της πίστεώς μας ενώπιον του Κυρίου.

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ-Γιὰ τὴν Θ. Λειτουργία καὶ τὴν Θ. Κοινωνία σὲ καιρὸ ἐξαπλώσεως τοῦ κορωνοϊοῦ

Παρασκευή13Μάρτιος2020

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ-Γιὰ τὴν Θ. Λειτουργία καὶ τὴν Θ. Κοινωνία σὲ καιρὸ ἐξαπλώσεως τοῦ κορωνοϊοῦ

Ἀριθμός Πρωτ. 3022                                                                                                     
Ἐν Ἀθήναις, 29-02/13-03-2020

 

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ


Γιὰ τὴν Θ. Λειτουργία καὶ τὴν Θ. Κοινωνία
σὲ καιρὸ ἐξαπλώσεως τοῦ κορωνοϊοῦ

γαπητοὶ ἐν Χριστῷ Πατέρες καὶ Ἀδελφοί,
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά·

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τὸ Σῶμα Του, τρέφεται καὶ ζωοποιεῖται ἀπὸ τὸν Δοτῆρα τῆς Ζωῆς καὶ τῆς Ἀναστάσεως Κύριο καὶ Σωτῆρα μας. Ὑπάρχει στὸν κόσμο γιὰ νὰ φανερώνει τὴν θεία Παρουσία, νὰ ἐνσωματώνει μέλη -ὡς Κιβωτὸς Σωτηρίας- μὲ προορισμὸ τὴν αἰωνιότητα, καὶ νὰ μεταδίδει στοὺς πιστοὺς τὸν Ἁγιασμὸ τῆς Χάριτος «εἰς ἴασιν ψυχῆς τε καὶ σώματος». Αὐτὸ γίνεται μὲ τὴν Θεία Λατρεία, τὰ ἅγια Μυστήρια, τὶς ἅγιες Ἀρετὲς καὶ τὸ Εὐαγγελικὸ ἦθος.

 Θεία Κοινωνία, τὸ ζωντανό, πραγματικὸ καὶ πνευματικὸ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ, μὲ τὴν δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, εἶναι τροφὴ ἀφθαρσίας καὶ ἀθανασίας καὶ ἀντίδοτο θανάτου. Μᾶς καθιστᾶ συγγενεῖς ἐξ αἵματος μὲ τὸν Θεὸ καὶ μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους, ποὺ εἶναι ἐπίσης κοινωνοὶ τοῦ αὐτοῦ Εὐχαριστιακοῦ Ποτηρίου. Ἡ Εὐχαριστία παρέχεται ὡς γνωστὸν μόνον στὰ πραγματικὰ Μέλη τῆς Ἐκκλησίας «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καὶ εἰς ζωὴν αἰώνιον».

 ἱερουργία τοῦ Μυστηρίου στὴν Θεία Λειτουργία ἀπὸ Κληρικὸ μὲ Ὀρθόδοξη Ὁμολογία πίστεως καὶ κανονικὴ χειροτονία, εἶναι πράξη κοινή, ἑνωτικὴ καὶ ἀγαπητική, τὴν ὁποίαν ἐπιτελεῖ ὁ Ἴδιος ὁ Μέγας Ἀρχιερέας Χριστὸς δανειζόμενος τὰ μέλη τοῦ Λειτουργοῦ Του. Ἡ μεταβολὴ τοῦ Ἄρτου καὶ τοῦ Οἴνου σὲ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ συνιστᾶ Θαῦμα θαυμάτων, προσφερόμενο δωρεὰν καὶ ἐλεύθερα, «μετὰ φόβου Θεοῦ πίστεως καὶ ἀγάπης», στὰ Μέλη τῆς Ἐκκλησίας ποὺ ἐκπληρώνουν τὶς κατάλληλες προϋποθέσεις (μετάνοια γιὰ καθαρὴ συνείδηση, νηστεία/ἐγκράτεια, προσευχή, συγχώρηση)· καθ’ ὅτι προσφέρει τὸν ὅλο Χριστὸ μὲ ὅλο τὸν ἄπειρο πλοῦτο τῆς Ἀγάπης καὶ Δυνάμεώς Του καὶ τῶν θεοποιῶν ἀκτίστων Ἐνεργειῶν Του. Καὶ ἔτσι ἐπιτυγχάνεται ἡ Θεανθρώπινη Κοινωνία, ὡς πρόγευση τῆς αἰωνιότητος· ὁ Χριστὸς ζεῖ σ’ ἐμᾶς καὶ ἐμεῖς σ’ Αὐτόν, καὶ ἀποτελοῦμε μεταξύ μας μέλη ἀλλήλων.

***

Σὲ περιόδους δύσκολες μέσα στὴν ἱστορία, σὲ πολέμους, ἐπιδημίες καὶ καταστροφές, ἡ Ἐκκλησία ποτὲ δὲν ἀνέστειλε τὴν Λειτουργία της καὶ τὴν τέλεση τῶν Μυστηρίων της καὶ μάλιστα τῆς Θείας Εὐχαριστίας, διότι ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὁ Εὐχαριστιακὸς Ἄρτος καὶ Οἶνος, τὰ ἅγια Δῶρα ποὺ δὲν ἀναλογοῦν, ἤ ὁμοιάζουν ἤ συμβολίζουν τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ ΤΑΥΤΙΖΟΝΤΑΙ πρὸς αὐτά, γιὰ τὴν σωτηρία καὶ λύτρωση ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, τὴν φθορά, τὸν κατακερματισμό, τὴν διάλυση, τὴν δαιμονικότητα καὶ τὸν θάνατο.

ν ἡ Ἐκκλησία ἐξ αἰτίας φυσικῶν ἀπειλῶν, κινδύνων καὶ καταστροφῶν ἔπαυε ἐν μέρει ἤ ἐξ ὁλοκλήρου, γιὰ λίγο ἤ γιὰ περισσότερο διάστημα τὴν Θεία Λειτουργία καὶ Εὐχαριστία της, τότε θὰ ἦταν σὰν νὰ αὐτοκαταργεῖτο, χωρὶς πλέον νὰ ἔχει οὐσιαστικὸ λόγο ὑπάρξεως.

μως, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστὸς δὲν δεσμεύεται ἀπὸ τοὺς περιορισμοὺς τοῦ κτιστοῦ κόσμου· οὔτε ἡ ἀφθαρσία ἀπὸ τὴν φθορά· οὔτε ἡ ζωὴ ἀπὸ τὸν θάνατο!

κόμη καὶ σὲ περίοδο διωγμοῦ, ἡ Ἐκλησία καταφεύγουσα στὴν ἔρημο, στὶς κατακόμβες, στὶς ὀπὲς καὶ στὰ σπήλαια, δὲν παύει τὸ σωτήριο ἔργο τῆς Λειτουργίας της.

Σὲ περιόδους ἐπιδημίας ἤ καὶ πανδημίας, ὅπως συμβαίνει τώρα μὲ τὸν ἐπικίνδυνο ἤ καὶ θανατηφόρο κορωνοϊό, ἡ Ἐκκλησία ἐντείνει τὴν Λατρεία καὶ προσευχή της, γιὰ νὰ διατηρήσει τὴν Ἐλπίδα ἄσβεστη, νὰ ἐνισχύσει τὰ Μέλη της, καὶ νὰ μεταδώσει Ἀλήθεια καὶ Ἀγάπη, Ζωὴ καὶ Ἀνάσταση.

πομένως, τὰ ἅγια Μυστήριά της, τὰ ὁποῖα εἶναι ἀπελευθερωτικῆς, σωτήριας καὶ αἰώνιας σημασίας, ἀποτελοῦν τὴν πιὸ μεγάλη καὶ ἀνέκφραστη εὐεργεσία γιὰ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα, μεταδιδόμενα βεβαίως μόνον στὰ πιστὰ Μέλη της ἀβίαστα καὶ ἐλεύθερα. Καὶ ὄχι στοὺς μὴ πιστούς, στοὺς ἀποκομμένους, στοὺς ἐκτὸς αὐτῆς κατ’ ὄνομα Χριστιανούς, οἱ ὁποῖοι διέπονται ἀπὸ τὴν λογικὴ τοῦ κόσμου τούτου.

 Θεία Κοινωνία περιέχει τὸν Παθόντα, Ἀναστάντα καὶ Ἀναληφθέντα Χριστό, τὸν Καθήμενο στὰ δεξιὰ τοῦ Πατρὸς καὶ χορηγοῦντα τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο. Τὸ Ποτήριο τῆς Εὐχαριστίας εἶναι Φῶς καὶ Πῦρ, κάθαρση, ἁγιασμὸς καὶ θέωση, φάρμακο ἀθανασίας. Ὄχι μόνο δὲν μεταδίδει θανατηφόρα μικρόβια, ἀλλὰ πρωτίστως ξεπλένει τὴν ψυχὴ ἀπὸ τὰ θανατηφόρα μικρόβια τῆς ἁμαρτίας καὶ μεταφέρει καὶ στὸ σῶμα ἐλάφρυνση ὑγεία καὶ ὀμορφιά.

λα αὐτὰ δὲν εἶναι θεωρία, ἀλλὰ ἀποτελοῦν τὴν βεβαίωση τῆς ἐμπειρίας τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Σώματος ἀπὸ τὰ Ἀποστολικὰ χρόνια, ὅπως αὐτὴ ἐκφραζόνταν καὶ ἐκφράζεται ἀπὸ τοὺς παλαιοὺς καὶ νέους Ἁγίους τῆς Ὀρθοδοξίας μας.

ρα, κανεὶς κίνδυνος δὲν ὑπάρχει γιὰ τὰ πιστὰ Μέλη τῆς Ἐκκλησίας μας ἀπὸ τὸ νὰ προσέρχονται μὲ προετοιμασία, πίστη, φόβο Θεοῦ καὶ ἀγάπη στὴν Θεία Κοινωνία, γιὰ νὰ λαμβάνουν ἄφεση καὶ ἁγιασμὸ καὶ νὰ διατελοῦν σὲ ἕνωση μὲ τὴν θεία Χάρη.

***

γαπητοὶ ἐν Χριστῷ Ἀδελφοὶ·
Λέγοντες ὅλα τὰ ἀνωτέρω, δὲν σημαίνει ὅτι ἀγνοοῦμε τὴν κρισιμότητα τῆς καταστάσεως καὶ τὸν διαγραφόμενο κίνδυνο, γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας, ἀπὸ τὴν περαιτέρω ἐξάπλωση τοῦ κορωνοϊοῦ. Γι’ αὐτὸ καὶ δὲν δυνάμεθα νὰ ἀγνοήσουμε τὶς ἀγαθὲς καὶ ἐναγώνιες προσπάθειες ὅλων ἐκείνων τῶν ὑπευθύνων φορέων ποὺ ἀγωνίζονται γιὰ τὴν ἀποτροπὴ τοῦ κακοῦ καὶ τὴν περιφρούρηση τῆς δημόσιας ὑγείας.

Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, τονίζουμε ὅτι στὴν τέλεση καὶ μετάδοση τῆς Θείας Εὐχαριστίας ἀπὸ τοὺς Κληρικοὺς χάριν τῶν Μελῶν τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἀνάγκη ὅλα τὰ ἀπαιτούμενα εἴδη νὰ εἶναι ἐκλεκτά, καθαρὰ καὶ ἀπαστράπτοντα ἀπὸ χάρη καὶ εὐλογία. Τὰ ἱερὰ Ἄμφια καὶ ὅλα γενικὰ τὰ ἀναγκαῖα ἀντικείμενα τὰ χρησιμοποιούμενα στὴν Λατρεία, νὰ εἶναι φροντισμένα καὶ πεντακάθαρα. Οἱ ἴδιοι οἱ Κληρικοὶ νὰ εἶναι καθαροί, εὐπρεπεῖς καὶ ἱεροπρεπεῖς. Οἱ Ναοὶ νὰ λάμπουν ἀπὸ καθαριότητα καὶ νὰ τηροῦνται σὲ αὐτοὺς ὅλοι οἱ κανόνες σχολαστικῆς ὑγιεινῆς, γιὰ νὰ αἰσθητοποιοῦν ὅτι ἀποτελοῦν κομμάτια τοῦ Οὐρανοῦ στὴν γῆ. Ὥστε ὅσοι εἰσέρχονται νὰ ἀναφωνοῦν: «Ἐν τῷ Ναῷ ἑστῶτες τῆς Δόξης Σου, ἐν Οὐρανῷ ἑστᾶναι νομίζομεν»! 

Κατὰ τὴν παροῦσα δύσκολη περίσταση, ὁ φόβος καὶ ὁ πανικὸς δὲν ἔχουν καμμία θέση μεταξὺ τῶν πιστῶν μας, Κλήρου καὶ Λαοῦ. Αὐτὸ ποὺ χρειάζεται εἶναι δυνάμωση τῆς πίστεως, μετάνοια, σοβαρότητα, ὑπευθυνότητα καὶ προσευχή.

Οἱ πιστοὶ ποὺ ἀνήκουν σὲ εὐπαθεῖς ὁμάδες, καὶ μάλιστα οἱ μεγάλης ἡλικίας καὶ μὲ παθήσεις σοβαρές, νὰ ἀποφεύγουν νὰ ἐκτίθενται ἀκόμη καὶ μὲ τὴν φυσική τους παρουσία στὸν Ναό. Εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ἀποφεύγεται ὁ συνωστισμός, ὁ στενὸς συγχρωτισμὸς καὶ γενικὰ ἡ μεγάλη ἐγγύτητα τῶν πιστῶν μεταξύ τους ἀκόμη καὶ στοὺς χώρους Λατρείας. Ἐπίσης, ὅσοι παρουσιάζουν συμπτώματα ἀκόμη καὶ ἥπιας μορφῆς ἰώσεως ἤ γρίπης, εἶναι καλύτερο νὰ παραμείνουν στὶς οἰκίες τους καὶ νὰ ἀναπληρώσουν τὸν ἐκκλησιασμὸ μὲ τὴν κατ’ ἰδίαν προσευχή τους. Ἄν συντρέχει εἰδικὸς λόγος, δύναται νὰ εἰδοποιηθεῖ ὁ Ἱερέας τῆς Ἐνορίας τους γιὰ νὰ τοὺς παράσχει τὴν ὁποιαδήποτε ἀναγκαία πνευματικὴ κάλυψη, ὅπως γινόταν καὶ γίνεται πάντοτε σὲ τέτοιες περιπτώσεις κατὰ τὴν πάγια τακτικὴ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.

σοι πιστοὶ προσέρχονται στοὺς Ἱεροὺς Ναοὺς νὰ προσέχουν τὴν κίνηση καὶ συμπεριφορά τους, νὰ ἀποφεύγουν ἔντονες ἐκδηλώσεις εὐλαβείας πιθανῶς ἐνοχλητικὲς στοὺς ἄλλους. Ἐπίσης, οἱ πιστοὶ νὰ ἀποφεύγουν τὶς στενὲς προσεγγίσεις, τὶς διαχύσεις μεταξύ τους, τοὺς ἐναγκαλισμοὺς καὶ ἀσπασμούς, τηροῦντες ἀπόσταση ἀσφαλείας.

δίως ὅσοι θορυβοῦν, ἐνοχλοῦν καὶ διαταράσσουν τὴν ἡσυχία καὶ προσευχὴ μὲ ἔντονα συμπτώματα βήχα, κ.λπ., νὰ ἀποφεύγουν νὰ τὸ κάνουν αὐτό, νὰ λαμβάνουν μέτρα προστασίας τοῦ ἑαυτοῦ τους καὶ τῶν ἄλλων καὶ σὲ τέτοια περίπτωση νὰ ἀρκοῦνται καλύτερα στὴν κατ’ ἰδίαν προσευχὴ στὴν οἰκία τους.

ν ἔχουμε σὰν ἀληθινοὶ Χριστιανοὶ ἀγάπη καὶ ἐνδιαφέρον γιὰ τοὺς ἄλλους, ἄς τὸ ἀποδείξουμε ἀποφεύγοντας νὰ συμπεριφερόμαστε ἀπρόσεκτα, κουραστικὰ ἤ καὶ ἐπικίνδυνα ἔναντί τους.

πίσης, εἶναι ἤδη γνωστὸν ὅτι οἱ βασικοὶ κανόνες προσωπικῆς ὑγιεινῆς εἶναι ἄκρως ἀναγκαῖοι γιὰ τὸ καλὸ τὸ δικό μας καὶ τῶν ἄλλων: σχολαστικὸ πλύσιμο χειρῶν, καθαριότητα χώρων, ἀποφυγὴ ἀγγίγματος τοῦ προσώπου μας μὲ τὰ χέρια μας.

Μετὰ τὴν Θεία Λειτουργία ἤ ὁποιαδήποτε ἄλλη ἱερὴ Ἀκολουθία δὲν χρειάζεται νὰ ὑπάρχει καθυστέρηση στὸν Ναὸ ἤ ἐκτὸς αὐτοῦ. Εἶναι καλύτερο νὰ ἀποφεύγονται συνάξεις, συζητήσεις κ.λπ., γιὰ νὰ περιορισθοῦν οἱ πιθανότητες μεταδώσεως νόσου.

λα αὐτὰ ἀναφέρονται, διότι ναὶ μὲν ἡ Θεία Κοινωνία καθεαυτὴν εἶναι ἀνεπίδεκτη ὁποιασδήποτε μολύνσεως, ἀλλὰ τὸ περιβάλλον ἀκόμη καὶ τοῦ Ναοῦ καὶ τοῦ πέριξ χώρου, ὅπως καὶ ὁ καθορισμὸς τῶν σχέσεων τῶν πιστῶν μεταξύ τους μὲ τὴν προσεκτικὴ ἤ μὴ συμπεριφορά τους, δὲν ἐξασφαλίζουν μὲ τρόπο μηχανικὸ ἤ ἀναγκαστικὸ τὴν ἀσφάλεια καὶ ὑγεία, ψυχικὴ καὶ σωματική. Κάθε ἀπροσεξία, ἐκτροπὴ ἤ ὑπερβολή, ἔχουν πάντοτε δυσάρεστες ἐπιπτώσεις. Ὅπου ὑπεισέρχεται ὁ ἀνθρώπινος παράγοντας ἀτελείας καὶ ἀδιαφορίας, ἐκεῖ ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ δὲν δρᾶ μὲ τρόπο αὐτόματο ἀνασταλτικὰ καὶ κατευναστικά. Αὐτὴ παραμένει καὶ ἐπιδρᾶ μόνον ὅπου οἱ συνθῆκες εἶναι κατάλληλες, ὅπου οἱ ἄνθρωποι ἔκαναν μὲ ἐπιμέλεια αὐτὸ ποὺ ἀναμενόταν νὰ κάνουν, καὶ κυρίως ὅπου οἱ καρδιὲς εἶναι καθαρὲς.

Εἶναι ἐπίσης ἐπιβεβλημένο νὰ ἀποσαφηνίσουμε ὅτι, ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δὲν ἐπηρεάζεται οὔτε καθορίζει τὴν πορεία καὶ τὶς ἀποφάσεις της κατὰ περιστάσεις ἀπὸ τὸν τρόπο δράσεως καὶ ἀπὸ τὶς πρακτικὲς ἐξω-εκκλησιαστικῶν χώρων σχισματικῶν ἤ αἱρετικῶν ὁμάδων. Αὐτὲς δὲν ἀποτελοῦν ὑποδείγματα τοῦ τρόπου σκέψεως καὶ δράσεώς της. Ἐπίσης, γιὰ τὸν τρόπο ρυθμίσεως τῶν τοῦ Οἴκου της δὲν ἀναμένει ὑποδείξεις ἀνθρώπων ἐκτὸς αὐτῆς, ἔστω καὶ «εἰδημόνων», οἱ ὁποῖοι ἄν δὲν διέπονται ἀπὸ ἐχθρικὸ καὶ ἀντιχριστιανικὸ πνεῦμα, στὴν καλύτερη πάντως περίπτωση εἶναι ἀκατάλληλοι νὰ παράσχουν προτάσεις γιὰ τὸν τρόπο λειτουργίας της, τὴν τέλεση τῆς λατρείας της, τὴν ἄσκηση οἰκονομίας καὶ ποίου τοῦ εἴδους αὐτῆς στὴν μετάδοση τῶν ἱερῶν Μυστηρίων της στὰ μέλη της. Τοῦτο ἀποτελεῖ πρωτοφανῆ ἀνάμιξη στὴν ἐσωτερικὴ αὐτοτέλειά της καὶ δὲν εἶναι δυνατὸν μὲ τὸ πρόσχημα διαφυλάξεως τῆς ὑγείας τῶν πολιτῶν νὰ ἀποφαίνεται ὁ κάθε ἄγευστος τῆς Ζωῆς της περὶ ὅσων διέπουν αὐτὴν καὶ τὴν δράση της! Ἡ Ἐκκλησία καὶ μόνον εἶναι ὑπεύθυνη γιὰ τὸν καθορισμὸ τῶν Κανόνων λατρείας καὶ εὐταξίας της καὶ οὐδεὶς ἄλλος, ἐφ΄ ὅσον άλλωστε τηρεῖ μὲ σεβασμὸ τὰ ανέκαθεν ἰσχύοντα εἰς αὐτὴν δοκιμασμένα στὸν χρόνο γιὰ τὴν ἀποτελεσματικότητα, φιλανθρωπία καὶ ἱερότητά τους.

***

γαπητοὶ Πατέρες καὶ Ἀδελφοί
Στὴν περίοδο νηστείας, μετανοίας, περισυλλογῆς καὶ προσευχῆς ποὺ διανύουμε, ἡ θεία Φιλανθρωπία, ἡ Ὁποία τὰ πάντα οἰκομονεῖ πρὸς τὸ ψυχικὸ συμφέρον μας, παρεχώρησε μία μεγάλη δοκιμασία στὸν κόσμο, γιὰ τοὺς λόγους τῆς θείας Πανσοφίας Της. Ἡ ἄστατη καὶ μᾶλλον ὑβριστικὴ πορεία τοῦ κόσμου δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ συνεχίζει ἀκάθεκτη καὶ ἀνεμπόδιστη. Ἡ ἀποστασία σὲ ἐπίπεδο πίστεως καὶ ἤθους δὲν δύναται νὰ καλπάζει ἀσχημονοῦσα ὅλο καὶ περισσότερο, ἄνευ θείας παρεμποδίσεως καὶ συνετίσεως.

 εὐθύνη ἡμῶν τῶν ἠλεημένων παρὰ Θεοῦ νὰ ἀποτελοῦμε τὸ Μικρὸν Ποίμνιόν Του εἶναι μεγάλη, τόσο στὴν διατήρηση πάσῃ θυσίᾳ τῶν παραδεδομένων, ὅσο καὶ στὴν ὑπόμνηση στοὺς γύρω μας περὶ τῆς Ἀληθείας ποὺ μᾶς ἔχει ἐμπιστευθεῖ. Ἡ καλύτερη μετάνοια καὶ προσευχή μας, ὄχι μόνον γιὰ μᾶς ἀλλὰ καὶ γι’ αὐτοὺς ποὺ δὲν μετανοοῦν οὔτε προσεύχονται, θὰ ἀποδείξει τὴν ἀγάπη μας καὶ θὰ ἐφελκύσει τὸ Ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Παράλληλα ἡ ἑτοιμότητα, σοβαρότητα καὶ ἐγρήγορσή μας, ἡ κοινωνική μας εὐθύνη καὶ ἡ θυσιαστική μας διάθεση στὴν διακονία ὅσων ἔχουν ἀνάγκη, θὰ δίδει μία ἰσχυρὴ μαρτυρία γιὰ τὴν Ἀλήθεια τῆς Πίστεώς μας.

Εἴθε νὰ φανοῦμε ἀντάξιοι τῆς ἀποστολῆς μας στὸν κόσμο τοῦτο τῆς φθορᾶς καὶ τῆς συγχύσεως, ὥστε νὰ ἀξιωθοῦμε τοῦ θείου Μακαρισμοῦ ὡς δοῦλοι εὐγνώμονες, ὡς τέκνα φωτός, ποὺ φανήκαμε πιστοὶ στὰ ὀλίγα, γιὰ νὰ ἀξιωθοῦμε τῆς ἀπολαύσεως τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν, τὰ ὁποῖα ἑτοιμάσθηκαν γιὰ τοὺς ἀγαπῶντας τὸν Κύριον!

Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ

Η Β’ Στάση των Χαιρετισμών στους Ι. Ν. Τιμίου Προδρόμου Λουτουφίου και Ευαγγελιστρίας στο Πυρί Θηβών

Παρασκευή13Μάρτιος2020

Η Β’ Στάση των Χαιρετισμών στους Ι. Ν. Τιμίου Προδρόμου Λουτουφίου και Ευαγγελιστρίας στο Πυρί Θηβών

   Στην Θήβα μετέβη απόψε, Παρασκευή της Β' εβδομάδος των Νηστειών, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος, όπου χοροστάτησε στην Ακολουθία της Β’ στάσεως των Χαιρετισμών προς την Παναγία μας στους Ιερούς Ναούς Τιμίου Προδρόμου Λουτουφίου και Ευαγγελιστρίας στο Πυρί Θηβών.

   Στην ομιλία του, ο Μητροπολίτης μας αναφέρθηκε στη δύναμη της πίστης. Συγκεκριμένα, τόνισε ότι η πίστη δεν διακρίνεται σε ποσοτικά μεγέθη αλλά σε ποιότητα. Η πίστη διακρίνεται σε καρδιακή και επίπλαστη, σε αυθόρμητη και επιφανειακή. Οι Ορθόδοξοι λαοί ενάντια σε κάθε ανακύψαν πρόβλημα, στρέφονταν με πίστη προς την Κυρία Θεοτόκο και λάμβαναν ταχέως την παρηγοριά. Δεν ήταν καθόλου σπάνιο το φαινόμενο της πάνδημης λιτάνευσης Ιερών Εικονισμάτων της Παναγίας σε πόλεις και χωριά προκειμένου να επέλθει η ευλογία και η εξαφάνιση του κακού. Δυστυχώς, όμως, στις μέρες μας, και ειδικότερα εν όψει της επιδημίας του Κορωνοϊού, πολλοί Χριστιανοί έχουν την τάση να συμπεριφέρονται ακριβώς αντίθετα, απέχοντας από τον εκκλησιασμό για να αποτρέψουν την ενδεχόμενη πρόκληση τους από τον ιό, ωσάν να έπαψε πλέον να θαυματουργεί ο Θεός. Έχουν ξεχάσει οι Χριστιανοί εκείνοι το παράδειγμα του Μωυσέως που ύψωσε το φίδι σταυροειδώς και λύτρωσε όσους Ισραηλίτες είχαν στραμμένο το βλέμμα τους προς εκείνον από το δηλητήριο των φιδιών. Όπως η πίστη κατάφερε να γλιτώσει τους εκτεθειμένους Ισραηλίτες τότε, οπωσδήποτε και σήμερα, μπορεί να λυτρώσει τον καθένα από τον ιό και την όποια απειλή του κακού.

   Επιπροσθέτως, ο Σεβασμιώτατος με πικρία αναφέρθηκε στο θλιβερό γεγονός της επίδειξης απάνθρωπων εκδηλώσεων στις αγορές, με τους ανθρώπους να μαλώνουν για την αγορά ενός προϊόντος ή να αδιαφορούν πλήρως για την ένδεια του πλησίον. Η συμπεριφορά αυτή που θυμίζει τις ενστικτώδεις αντιδράσεις των αλόγων ζώων μας προβληματίζει θετικά, καθώς μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε καθαρά ότι "νοῦς ἀποστάς τῆς τοῦ Θεοῦ θεωρίας ἤ κτηνώδης ἤ δαιμονιώδης γίνεται". Επομένως, είτε επιλέγουμε να ζούμε για τον Χριστό, είτε επιμένουμε να ζούμε στα δικά μας πάθη.

Πνευματική εγρήγορση σε καιρό εξάπλωσης του κορωνοϊού

Πέμπτη12Μάρτιος2020

Πνευματική εγρήγορση σε καιρό εξάπλωσης του κορωνοϊού

Ἀρ. πρωτ.:647  

Ἐν Ἀχαρναῖς: 28-2/12-3/2020

 Ν’ἀναγνωσθεῖ στὴν Ἐκκλησία

 

Ανακοίνωση 

Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,

Χαίρετε εν Κυρίω πάντοτε.

Η κατανυκτική περίοδος της Αγίας και Μεγάλης Σαρακοστής  που διανύουμε μας φέρνει σε άμεση, καρδιακή επικοινωνία με τον Άρχοντα της Πίστεώς μας, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό. Την καρδιακή επικοινωνία με τον Σωτήρα Χριστό, την χρειαζόμαστε σήμερα, ειδικά, στην κρίσιμη περίοδο δοκιμασίας που βιώνουμε.

Αφορμή της επικοινωνίας μου προς όλους εσάς, τους πιστούς της Μητροπόλεώς μας, είναι το απειλητικό, για την ανθρωπότητα, φαινόμενο του κορονοϊού, που έχει απασχολήσει παγκοσμίως άπαντες.

Πολλά έχουν δημοσιευθεί, κοινοποιηθεί κι ακουστεί από επιστήμονες, δημοσιογράφους και ειδικούς, για τη ραγδαία μετάδοση του θανατηφόρου ιού.

Η πλειοψηφία της ανθρωπότητας έχει θορυβηθεί, έχει κυριευθεί από φόβο κι απόγνωση, για το τι θα συμβεί στο μέλλον.

Ωστόσο, παρότι οι συνθήκες είναι ενδεχομένως δυσκολότερες, δεν επιτρέπεται να λησμονούμε ότι και στο παρελθόν, η ανθρωπότητα δοκιμάστηκε με θανατηφόρες πανδημίες όπως η πανούκλα, η πανώλη, η λέπρα κι άλλες ακόμη απειλητικές, της εποχής εκείνης, ασθένειες.

Ο Χριστιανικός κόσμος, αδελφοί, αντιμετώπιζε ανέκαθεν τις θανατηφόρες πληγές, όχι άτακτα, απερίσκεπτα ή αφελώς, όχι με πανικό κι απελπισία, αλλά με θάρρος, με επίγνωση της κρισιμότητας των συνθηκών, με ωριμότητα, μα κυρίως με Πίστη. 

Ως Χριστιανοί, ως Ορθόδοξοι, φέρουμε μεγάλο μέρος της ευθύνης για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας απειλής απ’ την οποία ο Κύριός μας, η προσωποποίηση της ευσπλαχνίας, μπορεί να μας λυτρώσει. 

Η Πίστη, αδελφοί, η θερμή και εγκάρδια προσευχή, η μετάνοια, η νηστεία είναι τα «επιχειρήματα» εκείνα του Ορθοδόξου, που σε περιόδους κρίσιμες προκαλούσαν πάντα τη θεία παρέμβαση.

Ανέκαθεν οι Χριστιανοί, σε όλες τις συνθήκες και με οιοδήποτε τρόπο, είτε με πάνδημες συμμετοχές σε δεήσεις σε Ναούς και Μοναστήρια και λιτανείες σε δρόμους και πλατείες, είτε με την προσωπική προσευχή ή την συμπροσευχή των μελών της οικογένειας ή των πνευματικών αδελφών κλεισμένοι στα σπίτια τους, απομονωμένοι, απομακρυσμένοι, ακόμη και κρυφά· πάντα, έβρισκαν τον τρόπο να επικαλεστούν την βοήθειά Του και πάντα, ως δώρο, την εισέπρατταν. 

Να θυμηθούμε από κοινού, τις μεγάλες λιτανείες κατά τις οποίες οι Χριστιανοί μετέφεραν θαυματουργές εικόνες και λείψανα Αγίων για τον αγιασμό και τη θεραπεία των πιστών. Και πράγματι, όσες φορές με Πίστη ανέπεμπαν δεήσεις από την καρδιά τους προς τον Κύριο Ιησού, πάντοτε η θεραπεία, η απαλλαγή από τις θανατηφόρες ασθένειες ήταν δεδομένη για όλους, για ολόκληρες πόλεις, για ολόκληρα χωριά.

Να θυμηθούμε και τις περιπτώσεις εκείνες που κάποιοι λιγοστοί, μόνοι και απομονωμένοι, ψυχικά όμως καθαροί, πνευματικά διαυγείς και ώριμοι, και με πλήρη επίγνωση της δυνάμεως της Πίστης, μετέτρεπαν τα σπίτια τους σε Εκκλησιές, παρακαλούσαν τον Θεό και λάμβαναν, για λογαριασμό όλων, το έλεος του Κυρίου.

Τις ημέρες αυτές, όχι μόνο η πατρίδα μας, αλλά παγκοσμίως η ανθρωπότητα δοκιμάζεται από ένα ύπουλο και πρωτόγνωρης δράσεως για την Επιστημονική Κοινότητα, ιό. 

Έναν επικίνδυνο και πρωτοφανούς μεταδοτικότητας ιό, που και μια απλή συνύπαρξη σ’ ένα χώρο ή σε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς, ή ακόμη και με μια χειραψία ή μια απλή επαφή με έναν φορέα του ιού, μπορεί να αποβεί μοιραία για τα ευάλωτα μέλη της κοινωνίας μας. 

Σε μια τέτοια, σχεδόν μη αντιμετωπίσιμη συνθήκη για τον άνθρωπο, αρκετοί είναι εκείνοι, που βρήκαν την ευκαιρία, να βγουν δημοσίως να καταλογίσουν ευθύνες, να κατηγορήσουν, να ειρωνευτούν, ακόμη και να εξυβρίσουν την Εκκλησία μας, με σκοπό να παρεμποδίσουν τους πιστούς να προσέλθουν στο Ποτήριο της Ζωής, στη Μετάληψη της Θείας Κοινωνίας του Άγιου Σώματος και Αίματος του Χριστού μας. 

Πρόκειται όντως για ευκαιρία, για όλους, όσοι με μένος αντιμετώπιζαν πάντα τον γλυκύτατο Ιησού. 

Σίγουρα οι άπιστοι, οι κακόδοξοι, οι μη  Χριστιανοί που δεν έχουν την εμπειρία της εν Χριστώ ζωής, δεν έχουν νιώσει τη Θεία Αποκάλυψη, το Φως της χαράς και της ουσίας, σίγουρα δεν γνωρίζουν. 

Η εκούσια άγνοια, η τύφλωση και το σκοτάδι, οδηγούν τους δύσμοιρους αυτούς στη βλασφημία. Όπως τότε, όπως πάντα άλλωστε, το αυτό πράττουν. Την κρίσιμη στιγμή κατηγορούν, δικάζουν, καταδικάζουν τον Σωτήρα.

Αγαπητοί μου αδελφοί, με επίγνωση της κρισιμότητας των ημερών, ομολογούμε ότι έχουμε, όντως, ευθύνη. Έχουμε χρέος και καθήκον να αντιμετωπίσουμε, ως Χριστιανοί και με όπλο την Πίστη μας, την απειλή για την ανθρωπότητα. 

Θέλω να σας παρακαλέσω και να σας προτρέψω να εντείνουμε όλοι μαζί, Κληρικοί και λαϊκοί, τις προσευχές μας ενώπιον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, με την ελπίδα να μας απαλλάξει από τη μεγάλη αυτή λαίλαπα. 

Να θεραπεύσει τους ήδη προσβεβλημένους από τον ιό, να ενισχύσει ψυχικά και σωματικά αυτούς που τους παραστέκονται, να φωτίσει τους ειδικούς, επιστήμονες και ερευνητές, να δώσει κουράγιο, δύναμη και αντοχή σε όλους μας, να φερθούμε με ωριμότητα και σύνεση, να αντέξουμε με υπομονή τις δύσκολες συνθήκες, να βγούμε ακόμη πιο πιστοί από την επικείμενη δύνη.

Παράλληλα, να σεβαστούμε τον συνάνθρωπο, τον ευάλωτο, τις ευπαθείς ομάδες και την ευρύτερη κοινωνία μέσα στην οποία ζούμε και δραστηριοποιούμαστε. 

Να σεβαστούμε τους ιατρούς, τους νοσηλευτές και όλους, όσοι αγωνίζονται με αυταπάρνηση για την ίαση των νοσούντων και τον περιορισμό της μετάδοσης του ιού. 

Να λάβουμε τα μέτρα εκείνα που η Επιστημονική Κοινότητα, αλλά και ο κοινός νους ορίζει, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το κύμα που έρχεται. 

Θάρρος αδελφοί, κι όχι αποκοτιά.

Πίστη, δύναμη κι ελπίδα στον Χριστό μας.

Την ερχόμενη Κυριακή, της Σταυροπροσκυνήσεως, μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας, σε όλους τους Ιερούς Ναούς της Μητροπόλεως μας θα πραγματοποιηθεί η Ακολουθία του Μικρού Αγιασμού και θα αναγνωσθεί από τον Ιερέα η Ευχή για τη λοιμική  νόσο. 

Τον Αγιασμό αυτόν, να τον παραλάβετε οι πιστοί στα σπίτια  σας, να τα αγιάσετε και καθημερινώς να λαμβάνετε προς αγιασμό και θεραπεία σας.

Επίσης, την Δευτέρα το απόγευμα, μετά την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως να πραγματοποιηθεί σε όλους τους Ιερούς Ναούς το Μυστήριο του Αγίου Ευχελαίου προς θεραπεία και αγιασμό των ψυχών και των σωμάτων όλων. 

Μας είναι γνωστό ότι το Μυστήριο του Ευχελαίου πραγματοποιείται για τη θεραπεία και την εξαφάνιση κάθε ασθένειας, εφόσον υπάρχει Πίστη, όπως αναφέρει ο Άγιος Ιάκωβος, ο αδελφόθεος, εκείνος που μας παρέδωσε το Μυστήριο του Αγίου Ευχελαίου.

Αγαπητοί μου αδελφοί, η δοκιμασία αυτή σίγουρα θα φέρει τη πνευματική άνοιξη, αρκεί εμείς, να είμαστε συνεπείς, με αίσθημα ευθύνης  έναντι  οποιασδήποτε πρόκλησης.

          Με ευχές για καλό υπόλοιπο της σαρακοστής,

Ὁ Ἐπίσκοπός σας,

+ ὁ Ἀττικῆς & Βοιωτίας Χρυσόστομος

 

Διεύθυνση

Ἱερά Μητρόπολις Ἀττικῆς καί Βοιωτίας
Δημοκρίτου 18, Ἀχαρναί, 136 71 
Τηλ. 210 2466385
Email: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε./ Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ακολουθήστε μας στο Facebook