2b.jpg

Διεύθυνση

Ἱερά Μητρόπολις Ἀττικῆς καί Βοιωτίας
Δημοκρίτου 18, Ἀχαρναί, 136 71 
Τηλ. 210 2466385
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε./ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Αναζήτηση άρθρων

Κείμενο
Από
Έως

Ἐγκύκλιος περὶ Γάμου καὶ Διαζυγίου

Δευτέρα11Νοέμβριος2019

Ἐγκύκλιος περὶ Γάμου καὶ Διαζυγίου

Ἀριθμός Πρωτ. 2957

Ἐν Ἀθήναις, 24-10/06-11-2019

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Περὶ Γάμου καὶ Διαζυγίου

Ἀγαπητοὶ ἐν Χριστῷ Πατέρες καὶ Ἀδελφοί,
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά·

ΕΝΑ ἀπὸ τὰ Μυστήρια τῆς ἁγίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας εἶναι καὶ τὸ Μυστήριο τοῦ Γάμου, τὸ ὁποῖο καλεῖται «Μέγα» (Ἐφ. 5:32). Πρόκειται γιὰ τὴν εὐλογία τοῦ ἑκουσίου καὶ ἰσοβίου δεσμοῦ τῶν συζύγων, ἑνὸς ἀνδρὸς καὶ μιᾶς γυναικός, μελῶν τῆς Ἐκκλησίας, ὥστε ὁ ἔγγαμος βίος τους νὰ ἐξαγιασθεῖ χάριν ἀλληλοβοήθειας στὴν κοινὴ ζωὴ καὶ χριστιανική τους πορεία, ὅπως καὶ χάριν γεννήσεως νομίμων τέκνων καὶ χριστιανικῆς διαπαιδαγωγήσεώς τους.

 Γάμος εἶναι ὁδὸς ποὺ ὁ Θεὸς συνέστησε γιὰ ἐπίτευξη τοῦ τελικοῦ καὶ ὕστατου σκοποῦ τῆς δημιουργίας καὶ ὑπάρξεως τοῦ ἀνθρώπου, ποὺ εἶναι ὁ Ἁγιασμὸς (βλ. Λευϊτ. 20:7, 26, Α΄ Πέτρ. 1:16).

Τὸ Μυστήριο περιγράφεται μὲ σαφήνεια στὴν Ἁγία Γραφή: «ἕνεκεν τούτου καταλείψει ἄνθρωπος τὸν πατέρα αὐτοῦ καὶ τὴν μητέρα καὶ προσκολληθήσεται πρὸς τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ ἔσονται οἱ δύο εἰς σάρκα μίαν» (Γεν. 2:24, Ματθ. 19:5-6, Ἐφ. 5:31). Ἐν τούτοις, ἀποτελεῖ μέσον καὶ ὄχι αὐτοσκοπό, γιὰ τὴν κατόρθωση τῆς τελειώσεως τοῦ ἀνθρώπου καὶ τῆς σωτηρίας του, καὶ ὄχι βέβαια τῆς ἐκτροπῆς καὶ ἀπωλείας του. Ἕνα πολὺ σημαντικὸ μέσον, ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἀπορρέουν σπουδαῖα ἀγαθὰ γιὰ τὴν ζωὴ καὶ εὐλογία τοῦ ἀνθρώπου (τεκνογονία, συντροφικότητα, ἀσφάλεια, προστασία, ἀλληλοσυμπλήρωση, κοινωνία κ.λπ.). Καὶ τοῦτο, ὥστε μὲ τὴν βοήθεια τῆς θείας Χάριτος ὁ βίος τῶν συζύγων μέσα στὴν πνευματικότητα καὶ καθαρότητά του νὰ μοιάζει καὶ νὰ προτυπώνει τὸν πνευματικὸ γάμο τοῦ πιστοῦ, ὅπως καὶ τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὸν Νυμφίο Χριστό. Ὁ ἄνθρωπος συμμετέχει μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ στὴν δημιουργικὴ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ εἰκόνα τῆς θυσιαστικῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ γιὰ τὴν Ἐκκλησία.

πάρχει ἱεράρχηση στὸν Γάμο, ἡ ὁποία ὅταν δὲν λαμβάνεται ὑπ’ ὄψιν προξενεῖ δυσλειτουργίες καὶ προβλήματα. Ὁ ἄνδρας τίθεται ὡς κεφαλή, καὶ σὰν τὸν Χριστὸ ἀγαπᾶ μέχρι θυσίας τὴν γυναίκα καὶ τὴν οἰκογένειά του, ἐνῶ ἡ γυναίκα ὡς ἰσότιμο μέλος, ποὺ ἔχει κληθεῖ στὴν ἀπόλαυση τῶν αὐτῶν αἰωνίων ἀγαθῶν, ὀφείλει νὰ ἐπιδεικνύει τὸν σεβασμὸ καὶ τὴν ὑποταγὴ στὸν ἄνδρα της. Καὶ ἔτσι ἀποτελοῦν εὐλογημένη συζυγία, μία «κατ’ οἶκον ἐκκλησία», ὅπου βασιλεύει ἡ εἰρήνη καὶ ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, καὶ ὅπου τὰ παιδιὰ ποὺ στέλνει ὁ Θεὸς γίνονται ἀποδεκτὰ ὡς τὰ πιὸ πολύτιμα δῶρα Του καὶ οἱ πιὸ ἐμφανεῖς καὶ πολύτιμες ἀποδείξεις τῆς ἀγάπης τῶν συζύγων.

 ἀγάπη τοῦ ἀνδρογύνου, ὡς ἀδιάπτωτη ὁμόνοια ψυχῶν καὶ σωμάτων, ἀποκτᾶ ἐν Χριστῷ πληρότητα καὶ τελειότητα καὶ γίνεται ἀδιάλειπτη καὶ παντοτινή. Μὲ τὰ ἅγια Μυστήρια καὶ τὶς Ἀρετὲς τρέφεται καὶ ζωοποιεῖται, ὥστε οἱ σύζυγοι ὡς μία ψυχὴ καὶ ἕνα σῶμα νὰ συνεργοῦν ἀπὸ κοινοῦ στὴν αὔξηση τῆς Ἐκκλησίας καὶ στὴν καλυτέρευση τῆς κοινωνίας. Ὁ ἀκατάλυτος δεσμός τους ἔχει τόση σημασία καὶ βαρύτητα, ὥστε ὁ Κύριός μας νὰ ἀποκλείει ἐντελῶς τὸ ἐνδεχόμενο τοῦ χωρισμοῦ καὶ τῆς διασπάσεως: «ὅ οὖν ὁ Θεὸς συνέζευξεν, ἄνθρωπος μὴ χωριζέτω» (Ματθ. 19:6, Μάρκ. 10:9). Καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος τονίζει: «γυναῖκα ἀπὸ ἀνδρὸς μὴ χωρισθῆναι... ἄνδρα γυναίκα μὴ ἀφιέναι» (Α΄ Κορ. 7:10-11).

Γιὰ νὰ συμβεῖ αὐτό, δὲν ἀρκεῖ ἡ ἀνθρώπινη καλὴ θέληση. Γιὰ τὴν ἐνεργοποίηση τῆς θείας δωρεᾶς γιὰ πρόοδο καὶ ἐπιτυχία, ἀπαιτεῖται μὲν συνεχὴς ἀνθρώπινη προσπάθεια, ἀλλὰ κυρίως ἐπίκληση τῆς θείας ἐνισχύσεως καὶ βοηθείας. Μόνον ἐν Χριστῷ ἕνα ἀληθινὰ ἀγαπημένο ἀνδρόγυνο ἐπιθυμεῖ τὴν τελειότητα στὴν ἀγάπη, διότι μόνον ἡ Χάρη Του παρέχει τὴν δυνατότητα ἐκπληρώσεως ἑνὸς τόσο ὑψηλοῦ στόχου. Μόνον ὁ Χριστὸς μεταμορφώνει τὶς σχέσεις, ὅπως μετέτρεψε τὸ νερὸ σὲ κρασὶ στὸν Γάμο τῆς Κανᾶ, τὶς ἐμβαθύνει καὶ ἀποκαθαίρει ἀπὸ τὸν κίνδυνο νὰ ἐκτραποῦν σὲ ἁμαρτία καὶ βεβήλωση. Μόνον Αὐτὸς λυτρώνει ἀπὸ τοὺς κλυδωνισμοὺς τῆς ζωῆς, οἱ ὁποῖοι κτυποῦν ἀπὸ διάφορες κατευθύνσεις, ἐσωτερικὰ καὶ ἐξωτερικά, τὴν πορεία καὶ τὴν σχέση ἀκόμη καὶ τοῦ πιὸ ἀγαπημένου ἀνδρογύνου.

***

Τὸ ἀδιάλυτον τοῦ Γάμου αἴρεται κατὰ φυσικὸ λόγο μόνον ἀπὸ τὸν θάνατο. Σωματικὰ μόνον ἐπέρχεται χωρισμός, ἀφοῦ τὸ ἕνα μέρος μεταβαίνει στὴν ἄλλη ζωή. Τὸ ἕτερο μέρος ποὺ παραμένει στὴν παροῦσα ζωὴ θὰ πρέπει κανονικὰ νὰ ἔχει τὴν αἴσθηση ὅτι ἡ συζυγία δὲν ὑφίσταται μὲν στὴν ἄλλη ζωὴ ὅπως τὴν γνωρίζουμε ἐδῶ, ἀλλὰ ἡ πνευματικὴ κοινωνία τοῦ ζεύγους ἔχει αἰώνια προοπτική, ἀφοῦ ὁλοκληρώνεται στὴν αἰωνιότητα, ὡς κοινωνία ἀληθινῆς ἀγάπης καὶ ἑνότητος. Στὴν ἄρση τῶν Στεφάνων στὴν Ἀκολουθία τοῦ Γάμου παραδίδουμε αὐτοὺς στὸν Θεό, γιὰ νὰ τοὺς «ἀναλάβει» στὴν Βασιλεία Του, δηλώνοντας ἀκριβῶς αὐτὴ τὴν οὐσιώδη ἀλήθεια.

ν τούτοις, στὴν περίπτωση χηρείας ὅταν συντρέχουν σοβαροὶ λόγοι γιὰ σύναψη ἄλλου Γάμου, τότε αὐτὸς εἶναι ἐπιτρεπτὸς καὶ ἐκκλησιαστικὰ ἀποδεκτός, ἔστω καὶ ἄν δὲν εἶναι κάτι τὸ ὑποχρεωτικὸ καὶ ἐπιβεβλημένο. Ἄλλωστε καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος προτείνει, γιὰ παράδειγμα, οἱ νεώτερες χῆρες καλύτερα νὰ ὑπανδρεύονται, γιὰ ἀποφυγὴ σκανδαλισμῶν καὶ σαρκικῶν ἐκτροπῶν ἀπὸ ἀπρόσεκτη συμπεριφορὰ (Α΄ Τιμ. 5:14).

***

ς πρὸς τὸ Διαζύγιο, γνωρίζουμε ὅτι στὴν Παλαιὰ Διαθήκη ὁ Μωσαϊκὸς Νόμος ἐπέτρεπε στὸν ἄνδρα ἄν ἔβρισκε κάτι «ἄσχημον» στὴν γυναίκα του ποὺ δὲν τὸ ὑπέφερε, νὰ τῆς δίδει «βιβλίον ἀποστασίου», δηλαδὴ διαζύγιο (Δευτ. 24:1-4). Ὅμως, ἀκόμη καὶ τότε ἔπρεπε νὰ ἐπικαλεσθεῖ ἀποδεικτικὰ στοιχεῖα, διότι διαφορετικὰ τοῦ ἐπιβαλλόταν πρόστιμο καὶ μὴ δυνατότητα χωρισμοῦ. Τὸ ἤθη ἦταν πολὺ αὐστηρὰ καὶ τὸ διαζύγιο ἐθεωρεῖτο «μισητὸ» ἀπὸ τὸν Θεὸ (Μαλ. 2:13-16). Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Νόμος διέτασσε: «οὐ μοιχεύσεις» (Ἐξ. 20:13) καὶ «οὐκ ἐπιθυμήσεις τὴν γυναῖκα τοῦ πλησίον σου... οὔτε τὴν παιδίσκην αὐτοῦ» (Δευτ. 5:18, 21).

 Κύριος στὴν περίοδο τῆς Χάριτος σὲ σχετικὴ ἐρώτηση τῶν Μαθητῶν Του ἐπιβεβαίωσε γιὰ τὸ ἀκατάλυτον τοῦ Γάμου καὶ ὑπενθύμισε ὅτι ἄν εἶχε ἐπιτραπεῖ τὸ διαζύγιο («βιβλίον ἀποστασίου») ἦταν γιὰ τὴν σκληροκαρδία καὶ βαρβαρότητά τους, πρὸς ἀποφυγὴν ἀκόμη καὶ φόνων. Μόνον σὲ συζυγικὴ ἀπιστία ἐπιτρέπεται τὸ διαζύγιο [«παρεκτὸς λόγου πορνείας» (Ματθ. 5:32)], ἀλλὰ καὶ πάλι ὄχι ὑποχρεωτικά, διότι ὁ λόγος τοῦ Κυρίου ἐπιτρέπει τὸν χωρισμὸ σὲ περίπτωση ποὺ τὸ ἀπατημένο μέρος δὲν δύναται νὰ ὑποφέρει αὐτὸ ποὺ συνέβη καὶ βεβαίως καθόλου δὲν τίθεται ἐδῶ τὸ ἐνδεχόμενο συνάψεως νέου Γάμου. Πρᾶγμα ποὺ σημαίνει, ὅτι ἀκόμη καὶ στὴν περίπτωση αὐτὴ δὲν τίθεται ἄμεσο θέμα ἀδείας γιὰ σύναψη δευτέρου Γάμου, ἐν ἀναμονῇ μετανοίας τοῦ ὑπαιτίου καὶ πιθανῆς διαλλαγῆς. Καὶ μόνον ἄν τοῦτο δὲν ἐπιτυγχάνεται, τότε ἄδεια γιὰ δεύτερο Γάμο δύναται κανονικὰ νὰ λάβει μόνον τὸ ἀθῶο μέρος καὶ ὄχι τὸ ἔνοχο. Διότι ἐκεῖνο ὀφείλει νὰ θρηνεῖ διὰ βίου γιὰ τὴν πτώση του (Βλ. Σχόλια στὸν 48ο Ἀποστολικὸ Κανόνα τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου).

Πάντως, ὅταν τὸ Διαζύγιο κρίνεται ἀναπόφευκτο, ἐκδίδεται ὑπὸ προϋποθέσεις. Ἀπὸ παλαιὰ στὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας, τὸ ἀναίτιο καὶ ὄχι τὸ ἔνοχο μέρος ὑπέβαλε σχετικὴ αἴτηση στὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἀρχή, ὥστε ἡ ὑπόθεση νὰ ἐξετασθεῖ καὶ νὰ καταβληθεῖ προσπάθεια συμφιλιώσεως ἀπὸ τὸν Ἐπίσκοπο. Μόνον σὲ ἀποτυχία τούτου ἐξεδίδετο Διαζύγιο. Ἡ πράξη αὐτὴ ἦταν καὶ κανονικὰ εἶναι ἀποκλειστικὴ ἁρμοδιότητα τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Δικαστηρίου ὅπου κανεὶς ἐξωγενὴς παράγοντας δὲν παρενέβαινε καὶ κανονικὰ δὲν παρεμβαίνει.

ν τούτοις, ἡ ἔκδοση ἐκκλησιαστικοῦ Διαζυγίου ἐθεωρεῖτο ἀνέκαθεν πράξη ἀποτροπιαστική. Στὰ πρωτοχριστιανικὰ χρόνια ὁ δεύτερος Γάμος ἀκόμη μάλιστα καὶ γιὰ τοὺς ἐν χηρείᾳ διατελοῦντας, ἀπεκαλεῖτο «εὐπρεπὴς μοιχεία» (Ἀπολογητοῦ Ἀθηναγόρου, «Πρεσβεία [Ἀπολογία] περὶ Χριστιανῶν», § 33, ΒΕΠΕΣ τ. 4, σελ. 308). 

ς πρὸς τὴν ἀπαγόρευση Διαζυγίου χάριν συνάψεως νέου Γάμου, ὁ 48ος Ἀποστολικὸς Κανόνας εἶναι σαφής: «Εἴ τις λαϊκὸς τὴν ἑαυτοῦ γυναίκα ἐκβαλών, ἑτέραν λάβοι, ἢ παρὰ ἄλλου ἀπολελυμένην, ἀφοριζέσθω». Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, ἄν κάποιοι χωρίσουν ὄχι γιὰ ἀπιστία συζυγική, καὶ συνάψουν ἄλλη σχέση, πρέπει νὰ κανονίζονται ὡς μοιχοὶ ἕως ὅτου μετανοήσουν (ἤτοι 7 ἔτη ἀκοινωνησίας κατὰ τὸν 87ο Κανόνα τῆς ΣΤ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, 20ὸ τῆς Ἀγκύρας καὶ 77ο τοῦ Μ. Βασιλείου).

 113ος Κανόνας τῆς Καρθαγένης λέγει ὅτι τὰ ἀνδρόγυνα ποὺ χωρίζουν ἄνευ πορνείας/μοιχείας, ἢ πρέπει νὰ μένουν πλέον ὡς ἔχουν ἀνύπανδρα, ἢ νὰ διαλλαγοῦν. Τοῦτο βέβαια ἀπηχεῖ τὴν Ἁγιογραφικὴ διδασκαλία, ὅτι ἄν ἡ γυναίκα χωρίζεται ἀπὸ τὸν ἄνδρα της νὰ μείνει ἄγαμη. Ἄν δὲν μπορεῖ, τότε νὰ συμφιλιώνεται μὲ τὸν ἄνδρα της. Καὶ ὁ ἄνδρας νὰ μὴν ἀφήνει τὴν γυναῖκα του (Α΄ Κορ. 7:10-11).

Αὐτὸς ποὺ θὰ χωρίσει τὴν γυναίκα του ὄχι γιὰ συζυγικὴ ἀπιστία γίνεται αἴτιος, ὡς ἠθικὸς αὐτουργός, νὰ θεωρεῖται ἐκείνη μοιχαλίδα ἄν ὑπανδρευθεῖ ἄλλον (Ματθ. 5:31-32). Ὅπως καὶ αὐτὴ ποὺ θὰ ἀφήσει τὸν ἄνδρα της γιὰ νὰ πάρει ἄλλον (Μάρκ. 10:12).

 Κυριακὸς λόγος εἶναι ἀπολύτως αὐστηρός: «Πᾶς ὁ ἀπολύων τὴν γυναῖκα αὐτοῦ καὶ γαμῶν ἑτέραν μοιχεύει, καὶ πᾶς ὁ ἀπολελυμένην ἀπὸ ἀνδρὸς γαμῶν μοιχεύει» [Καθένας ποὺ χωρίζει τὴν γυναῖκα του καὶ νυμφεύεται ἄλλη, διαπράττει μοιχεία, καὶ καθένας ποὺ νυμφεύεται διαζευγμένη ἀπὸ τὸν ἄνδρα της, διαπράττει μοιχεία] (Λουκ. 16:18). Τὸ σαφέστατο συμπέρασμα εἶναι ὅτι οἱ διαζευγμένοι ποὺ ξαναπαντρεύονται (ἐκτὸς τῆς προαναφερθείσης περιπτώσεως συζυγικῆς ἀπιστίας) λογίζονται κανονικὰ ὡς μοιχοί.

Στὴν ἀπαγόρευση Διαζυγίου συντείνει ἰδιαιτέρως καὶ ὁ σημαντικὸς λόγος ὑπάρξεως τέκνων, καὶ μάλιστα ἀνηλίκων· τοῦτο ἰσχύει ἀκόμη καὶ γιὰ ὅσους ἢ ὅσες ἐπιθυμοῦν τὴν ἐγκατάλειψη τοῦ Γάμου «προφάσει ἀσκήσεως».

Στὰ σοβαρὰ προβλήματα, τὰ ὁποῖα ὑφίστανται στοὺς Γάμους καὶ κάποτε τοὺς κλονίζουν συθέμελα, ἡ σύσταση τῆς Ἐκκλησίας στὰ ζεύγη καὶ μάλιστα στὶς γυναῖκες εἶναι αὐτὴ τῆς Ὑπομονῆς (βλ. 9ο Κανόνα Μ. Βασιλείου) ὅ,τι καὶ ἄν ὑποφέρει τὸ ἕνα μέρος ἀπὸ τὸ ἄλλο, ἀκόμη καὶ δαρμοὺς καὶ ἀδικίες καὶ κατασπατάληση περιουσίας/προίκας, ἕως καὶ αὐτὴ τὴν περίπτωση τοῦ δαιμονισμοῦ!

ξαίρεση γίνεται μόνον σὲ ἰδιαίτερα ἔκτακτες περιπτώσεις, ὅταν γιὰ παράδειγμα ἔχουμε ἀποδεδειγμένα ἐπιβουλὴ κατὰ τῆς ζωῆς, ἤτοι ἀπόπειρα φονεύσεως ἑνὸς μέρους ἀπὸ τὸ ἄλλο, ἢ κάποιον ἄλλο λόγο ποὺ ἀπαντᾶται στὴν Κανονιστικὴ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας (αἵρεση, συγγένεια σαρκικὴ ἢ πνευματική, μοναχικὴ ἀφιέρωση ἐκ συμφώνου, «ἀφάνεια» μακρᾶς διαρκείας, ἐγκατάλειψη συζυγικῆς ἑστίας, αἰχμαλωσία, προαγωγὴ σὲ μοιχεία, ἐπιβουλὴ σωφροσύνης παρὰ φύσιν, ψευδὴς κατηγορία γιὰ δῆθεν διάπραξη μοιχείας, συγκατοίκηση μὲ παλλακίδα, ἄμβλωση παρὰ τὴν ἀντίθεση τοῦ ἄλλου μέρους).

Λόγῳ λοιπὸν ἀνθρώπινης ἀποτυχίας καὶ ἀδυναμίας τελεῖται σὲ κάποιες περιπτώσεις δεύτερος Γάμος καὶ ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στὸ ζήτημα αὐτὸ ἐπεδείκνυε μὲν σχετικὴ συγκατάβαση καὶ ἐλαστικότητα, στὸ πνεῦμα τῆς Οἰκονομίας, χωρὶς βεβαίως καὶ νὰ καταστρατηγεῖ τὶς βασικὲς Ἁγιογραφικὲς καὶ Κανονικὲς ἀρχὲς γιὰ τὸ εὐαίσθητο αὐτὸ ζήτημα.

μως, ὁ δεύτερος Γάμος καὶ στὶς λίγες ἐκεῖνες περιπτώσεις ποὺ εἶναι ἐπιτρεπτός, ἐκλαμβάνεται ὡς τελούμενος «κατὰ συγχώρησιν», χωρὶς νὰ εἶναι κατὰ πάντα εὔλογος καὶ ἀκατηγόρητος. Γιὰ τὸν λόγο αὐτόν, ὅποιος τελέσει ἀκόμη καὶ δικαιολογημένα δεύτερο Γάμο δέχεται τὸ ἐπιτίμιο τῆς ἀκοινωνησίας ἐπὶ ἕνα ἤ δύο ἔτη (4ος Κανόνας Μ. Βασιλείου). Ἐπίσης, ὁ δίγαμος κανονικὰ δὲν στεφανώνεται (2ος Κανόνας Ἁγίου Νικηφόρου Κων/λεως), ἄν καὶ στὰ ἐν χρήσει Εὐχολόγια προβλέπεται στέψη ἀκόμη καὶ σὲ αὐτὴ τὴν περίπτωση, οὔτε καὶ ὁ Πρεσβύτερος ποὺ εὐλογεῖ τὸν Γάμο αὐτὸ παρακάθεται ἐν συνεχείᾳ στὸ γαμήλιο δεῖπνο (7ος Κανόνας Νεοκαισαρείας), διότι δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ συγχαίρει σὲ κάτι τὸ ὁποῖο ἐπιτιμᾶται.

Στὴν συνάφεια αὐτὴ εἶναι σκόπιμο νὰ ὑπενθυμίσουμε ὅτι γιὰ τοὺς ἀφιερωμένους στὸν Θεὸ Μοναχοὺς καὶ Μοναχὲς ὁ Γάμος ἀπογορεύεται ἐντελῶς, ἀκόμη καὶ ἄν αὐτοὶ ἀποβάλλουν τὸ σχῆμα τῆς Μετανοίας (6ος Μ. Βασιλείου καὶ 16ος τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου), οἱ δὲ ἔγγαμοι Ἱερεῖς καὶ Διάκονοι δὲν δύνανται νὰ συνάψουν δεύτερο Γάμο ἀκόμη καὶ σὲ περίπτωση χηρείας ἤ καὶ καθαιρέσεως ἀπὸ τὴν Ἱερωσύνη (26ος Ἀποστολικός, 6ος καὶ 44ος Κανόνες Μ. Βασιλείου καὶ 6ος τῆς ΣΤ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου).

 δὲ τρίτος Γάμος, ποὺ ὑπάρχει ἀκόμη καὶ αὐτός, θεωρεῖται «παρανομία» κατὰ τὸν Ἅγιο Γρηγόριο Θεολόγο, ἤ «πορνεία κεκολασμένη» κατὰ τὸν Μ. Βασίλειο («συνεσταλμένη» τὴν ἀποκαλεῖ ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης). Ὁ τρίγαμος λαμβάνει ἐπιτίμιο 5 ἐτῶν ἀκοινωνησίας (3ος Κανόνας Νεοκαισαρείας, 4ος Μ. Βασιλείου) καὶ κατόπιν ἐπιτρέπεται νὰ κοινωνεῖ τρεῖς μόνον φορὲς ἐτησίως.

***

λα αὐτὰ ὑπενθυμίζονται στὸν Κλῆρο καὶ τὸν Λαὸ τῆς Ἐκκλησίας μας, ὄχι γιὰ νὰ προξενήσουν κάποιον φόβο ἤ δυσφορία νομικῆς καὶ σχολαστικῆς φύσεως, ἀλλὰ γιὰ νὰ διακηρυχθεῖ ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδό μας ἡ σωστικὴ Εὐαγγελικὴ καὶ Κανονικὴ ἀκρίβεια ὡς πρὸς τὰ σοβαρὰ θέματα τοῦ Γάμου καὶ τοῦ Διαζυγίου, διότι ὑπάρχει ἐν πολλοῖς ἄγνοια σὲ βασικὰ πράγματα τῆς Πίστεώς μας, ὅπως ἐπίσης καὶ προσπάθεια κάποτε παρακάμψεως ὅσων ἰσχύουν μὲ κριτήρια κοσμικὰ καὶ ἐξω-εκκλησιαστικά.

Στὴν ἐποχή μας γνωρίζουμε ὅτι ἡ σαρκολατρία κατακυριεύει ἐν πολλοῖς ἐγγάμους καὶ ἀγάμους καὶ αὐτὸ προβάλλεται μὲ κάθε τρόπο καὶ μέσον στὴν σύγχρονη πραγματικότητα ὡς φυσικὸ καὶ ἀποδεκτὸ ἤ ἀκόμη καὶ ὡς ἀναγκαῖο (!), οἱ ἐκκλησιαστικὲς ἀρχὲς Πίστεως καὶ Ἤθους κλονίζονται συθέμελα, οἱ σχέσεις δοκιμάζονται, ἡ οἰκογένεια πλήττεται μὲ κάθε τρόπο ὡς πρὸς τὴν ἑνότητα καὶ συνοχή της. Γι’ αὐτὸ καὶ εἶναι ἐπιτακτικὴ ἡ ἀνάγκη ἐμμονῆς στὰ παραδεδομένα πάσῃ θυσίᾳ καὶ προφυλάξεως ἀπὸ τὴν πτώση στὰ ἀπογορευμένα.

Οἱ ἀνεπίτρεπτες οἰκονομίες, συγκαταβάσεις καὶ παραβάσεις μπορεῖ νὰ φαίνονται ὅτι «ἀναπαύουν» τοὺς συγχρόνους ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι συνήθως καὶ τὰ ἁμαρτωλὰ θελήματά τους ἐπιθυμοῦν νὰ ἱκανοποιοῦν, καὶ τὰ πάθη τους νὰ ἀμνηστεύουν, ἀλλὰ καὶ τὸν καθησυχασμὸ τῆς συνειδήσεώς τους νὰ λαμβάνουν, δὲν εἶναι ὅμως δυνατὸν νὰ ἔχουν τὴν θεία ἔγκριση καὶ εὐλογία, οὔτε βεβαίως νὰ παρέχουν τὴν ψευδαίσθηση τῆς ἐξασφαλίσεως αἰωνίου σωτηρίας.

Ζοῦμε σὲ ἐποχὴ κατὰ τὴν ὁποία κυριαρχεῖ ἡ τραγικότητα τοῦ «αὐτομάτου» καὶ τοῦ «συναινετικοῦ» διαζυγίου. Ἡ Πολιτεία μὲ συνοπτικὲς διαδικασίες λύει πλέον πάρα πολὺ εὔκολα καὶ γρήγορα ἀπὸ νομικῆς πλευρᾶς τοὺς Γάμους, ἀκόμη καὶ αὐτοὺς οἱ ὁποῖοι τελέσθηκαν κανονικῶς ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία μας. Καὶ τοῦτο, διότι οἱ ἄνθρωποι, ἀκόμη καὶ οἱ θεωρούμενοι ὡς πιστὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ἀπώλεσαν ἐν πολλοῖς τὸ «μέτρο» καὶ «κριτήριο» τῶν ἐπιλογῶν τους. Ἀντὶ γιὰ τὸν αἰώνιο Θεὸ καὶ τὸν ἀκατάλυτο Λόγο καὶ Νόμο Του, ὑπερισχύουν οἱ θελήσεις καὶ τὰ πάθη τῶν ἀνθρώπων, ἡ ἀνυπονησία, ἡ διάθεση καταβάσεως ἀπὸ τὸν σταυρό, ἡ ἐγκατάλειψη τῶν εὐθυνῶν, ἡ διασάλευση τῶν ἰσορροπιῶν, ἡ ἐπικράτηση αὐτοῦ ποὺ ἱκανοποιεῖ καὶ ὄχι αὐτοῦ ποὺ πρέπει.

 εὔκολη προσφυγὴ εἶναι στὰ δικαστήρια, στὶς κοσμικὲς ἀρχὲς γιὰ «λύση» τοῦ Γάμου, ὥστε μετὰ οἱ ἐκκλησιαστικὲς Ἀρχὲς νὰ ἀναγκασθοῦν, μὲ εἰσαγγελικὴ μάλιστα παραγγελία καὶ πρὸ τετελεσμένου εὑρισκόμενες, νὰ «ἐπικυρώσουν» καὶ πνευματικὰ αὐτὸ ποὺ «ἐπιτεύχθηκε» κοσμικά! Οἱ ὅροι ἔχουν δυστυχῶς ἀντιστραφεῖ. Πρῶτα ἔπρεπε, ὅπως γινόταν πάντοτε, νὰ καταβληθεῖ προσπάθεια ἐκκλησιαστικὴ γιὰ ἀποσόβηση τοῦ μοιραίου, καὶ μόνον ἄν τοῦτο ἀποτύγχανε ἐπανειλημμένα, μόνον τότε θὰ ἦταν δυνατὴ ἡ ἔναρξη διαδικασίας λύσεως τοῦ Γάμου. Ἄν ἡ περαιτέρω συμβίωση τοῦ ζεύγους κριθεῖ ἀπὸ τοὺς Πνευματικοὺς πατέρες τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας μας ὡς μὴ δυνατὴ καὶ ὁ χωρισμὸς ἀναπόφευκτος, τότε μὲ συνοχὴ καρδίας καὶ ὀδύνη βαθύτατη ἐκδίδεται ἀπὸ τοὺς κατὰ τόπους Ἀρχιερεῖς ἐκκλησιαστικὸ Διαζευκτήριο.

ς πρὸς τὴν δυνατότητα τελέσεως δευτέρου Γάμου, εἶναι ἀνάγκη νὰ γίνεται προσεκτικὴ ἔρευνα γιὰ τὸ ἐπιτρεπτὸν ἤ μὴ τούτου κατὰ περίπτωσιν, καὶ ἄν συντρέχει πράγματι ἀνάγκη -γιὰ τὴν πρόληψη τῶν χειροτέρων- νὰ δίδεται τέτοια ἄδεια, τότε αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ ἀποτελεῖ ὄντως ποιμαντικὴ οἰκονομία καὶ ὄχι προφανῆ παρανομία, ἡ ὁποία μόνον ἐπιβάρυνση ἐπιφέρει καὶ ὄχι ἀνάπαυση καὶ εὐλογία Ἁγιοπνευματικὴ στοὺς ἐμπλεκομένους. 

***

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά·

Εἶναι ἐπείγουσα ἀνάγκη νὰ φροντίσουμε νὰ καταρτισθοῦμε, Κλῆρος καὶ Λαός, στὴν ὀρθὴ ἐπίγνωση τόσο τῶν εὐλογιῶν, ὅσο καὶ τῶν ὑποχρεώσεων ποὺ ἐπιφέρει τὸ Μυστήριο τοῦ Γάμου σὲ ὅσους τὸ ἐπιλέγουν, ὥστε νὰ διαφυλάσσεται πάσῃ θυσίᾳ ἡ ἱερότητά του καὶ τὸ ἀνεπίτρεπτον τῆς διασπάσεώς του, ἀφοῦ δόθηκε παρὰ Θεοῦ ὡς ὁδὸς σωτηρίας, ἔστω καὶ δύσκολης καὶ μαρτυρικῆς, καὶ ὄχι ἀπωλείας. Ἡ ἄρνηση αὐτῆς τῆς ὁδοῦ ἀκόμη καὶ ἀπὸ τὸ ἕνα μέλος, παρὰ πιθανὸν τὴν θέληση τοῦ ἑτέρου, ἴσως διότι δὲν συνέβη ἡ ἀπαραίτητη μετάβαση ἀπὸ τὸ «ἐγὼ» στὸ «ἐμεῖς», συνιστᾶ μία τραγωδία ἤ καὶ προδοσία μὲ πάρα πολὺ σοβαρὲς συνέπειες καὶ στὴν παροῦσα ζωὴ καὶ στὴν μέλλουσα.

σο δύσκολες καὶ φαινομενικὰ διάφορες καὶ ἄν εἶναι οἱ σύγχρονες συνθῆκες ζωῆς, ἡ οὐσία τῶν πραγμάτων δὲν ἀλλάζει, ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ Φωνὴ τῆς Ἐκκλησίας δὲν ἀλλοιώνονται οὔτε προσαρμόζονται σὲ σχέση μὲ τὶς ἐφάμαρτες συνήθειες καὶ παραβάσεις τῶν ἀνθρώπων· διότι αὐτὸ ποὺ δεικνύουν καὶ προστατεύουν εἶναι ἡ ἀληθινὴ φύση τοῦ ἀνθρώπου, ἡ θεοείδεια καὶ αἰώνια σωτηρία του, καὶ ὄχι ἡ συγκατάβαση στὴν ἔκπτωση καὶ ἀπείθειά του, παρὰ τὴν φιλάνθρωπη Οἰκονομία ποὺ ἐφαρμόζεται κατὰ περίπτωση γιὰ τὴν διαφύλαξη καὶ ἀνόρθωση τοῦ πεσμένου καὶ ὄχι γιὰ τὴν ἀποδοχὴ καὶ «νομιμοποίηση» τοῦ μὴ ἐπιτρεπτοῦ.

Εἴθε ἡ Χάρη τοῦ Κυρίου ἡμῶν νὰ μᾶς ὁδηγεῖ στὴν ἐπίγνωση τοῦ θείου θελήματος στὴν ζωή μας καὶ στὴν συνεπῆ ἐπιτέλεσή του, πρὸς σωτηρίαν αἰώνιον. Ἀμήν!

Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ

Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος
† Ὁ Ἀθηνῶν ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ

Τὰ Μέλη
† Ὁ Λαρίσης καί Πλαταμῶνος ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
† Ὁ Εὐρίπου καὶ Εὐβοίας ΙΟΥΣΤΙΝΟΣ
† Ὁ Πειραιῶς καὶ Σαλαμῖνος ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ
† Ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
† Ὁ Θεσσαλονίκης ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
† Ὁ Δημητριάδος ΦΩΤΙΟΣ
† Ὁ Τορόντο ΜΩΫΣΗΣ
† Ὁ Ἀµερικῆς ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
† Ὁ Φιλίππων καὶ Μαρωνείας ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
† Ὁ Ὠρωποῦ καὶ Φυλῆς ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ
† Ὁ Μεθώνης ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
† Ὁ Λούνης ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ
† Ὁ Γαρδικίου ΚΛΗΜΗΣ
† Ὁ Ἔτνα καὶ Πόρτλαντ ΑΥΞΕΝΤΙΟΣ
† Ὁ Βρεσθένης ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ
† Ὁ Θεουπόλεως ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ 
† Ὁ Πελαγονίας ΜΑΞΙΜΟΣ

Κυριακή Ζ' Λουκά στον Καθεδρικό

Κυριακή10Νοέμβριος2019

Κυριακή Ζ' Λουκά στον Καθεδρικό

   Στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Αχαρνών τέλεσε τη Θεία Λειτουργία ο Επίσκοπός μας κ. Χρυσόστομος σήμερα, Κυριακή Ζ' Λουκά.

   Στην σύντομη ομιλία του κατά τη διάρκεια του κοινωνικού, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην Ευαγγελική περικοπή της ημέρας, ερμηνεύοντας τα περιγραφόμενα γεγονότα. Το θαύμα της ιάσεως της επί χρόνια αθεράπευτης αιμορροούσης γυναικός και αυτό της αναστάσεως της νεκρής νεαρής κόρης του Ιαείρου, που πραγματοποιήθηκαν από τον Κύριο, όταν Εκείνος διέκρινε στην ψυχή και αναγνώρισε στα λόγια των δύο ευεργετηθέντων τη θερμή, ειλικρινή καρδιακή τους πίστη. Ο Χριστός, αυτό το οποίο θέλει είναι η καθαρή, σταθερή και αμετάβλητη πίστη και όχι μεσοβέζικες πεποιθήσεις εν είδη συνήθειας, κατάσταση λανθάνουσα στην οποία συχνά βρισκόμαστε εμείς, οι Χριστιανοί.  Ποτέ να μην επιτρέψουμε στον εαυτό μας να υποκύψει στην αδυναμία της πίστεως. «Ο πιστεύων εἰς ἐμέ, κἂν ἀποθάνῃ, ζήσεται», είπε, ολοκληρώνοντας την ομιλία του.

   Μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος στους πιστούς, μίλησε για τη χθεσινοβραδινή εκδήλωση της Μητροπόλεώς μας με τίτλο «100 χρόνια “Α”λήθεια». Ο σκοπός της δημιουργίας αυτών των εκδηλώσεων, είναι ιερός, είναι η αφύπνιση των πάντων, είπε, κάνοντας αναφορά στον κίνδυνο που ελλοχεύει για εμάς του Ορθοδόξους Έλληνες και τα δεινά που καραδοκούν για το Έθνος και την πατρίδα μας. O Επίσκοπός μας έδωσε τις ευχές του σε όλους, όσοι συνέβαλλαν και συμβάλουν στην προσπάθεια για αυτή την αφύπνιση, με την ευχή να συνεχίσουν συλλογικά και με ακόμη περισσότερη δύναμη και ελπίδα.

«100 χρόνια “Α”λήθεια» - μια μνημειώδης απόδοση φόρου τιμής στους Ρωμιούς του Πόντου, μάρτυρες της Γενοκτονίας

Σάββατο09Νοέμβριος2019

«100 χρόνια “Α”λήθεια» - μια μνημειώδης απόδοση φόρου τιμής στους Ρωμιούς του Πόντου, μάρτυρες της Γενοκτονίας

   Με μια μνημειώδη επετειακή εκδήλωση, με ένα άγγιγμα ψυχής απέδωσε η Ιερά Μητρόπολη Αττικής και Βοιωτίας τον οφειλόμενο φόρο τιμής στους Ρωμιούς εκείνους που άδικα και μαρτυρικά υπέστησαν τη φοβερότερη των πράξεων για την ανθρώπινη φύση, τη Γενοκτονία.

   «100 χρόνια “Α”λήθεια», ήταν ο τι τίτλος του συγκλονιστικού γεγονότος, του θεαματικού μουσικού ποιήματος, που με την ευχή και την προτροπή του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη μας κ. Χρυσοστόμου, δημιούργησε η Μητρόπολη, εν είδει μνημόσυνου της εκατονταετίας, για τους άθαφτους μάρτυρες του Πόντου. 

   Ανατριχιαστικές αφηγήσεις και περιγραφές των μαζικών βασανισμών, πραγματικές, αυθεντικές σπάνιες εικόνες και ντοκουμέντα του στυγερού εγκλήματος, μουσικές, παραδοσιακοί θρήνοι και άσματα που «παρέσυραν» στους τραγικούς χρόνους του 1914-1923 φέρνοντας δάκρυα στα μάτια και άγγιγμα στις συνειδήσεις όλων, όσοι βίωσαν από κοντά το έργο. Ένα έργο, σταθμό, την βαρύνουσα σημασία του οποίου απέδωσε ο ίδιος ο Επίσκοπός μας κ. Χρυσόστομος αναλαμβάνοντας το καλωσόρισμα, στην υψίστης εθνικής και θρησκευτικής σημασίας αυτή μνεία (πατήστε εδώ). Ένα έργο που τιμά την Εκκλησία μας και τους επιγόνους των μαρτύρων, δημιουργούς και συμμετέχοντες. 

   Στη μεγάλη αυτή παραγωγή, στο συλλογικό αυτό έργο, συνέβαλε πλήθος ανθρώπων, περί τους 100, ειδικών και εθελοντών, η μεικτή Χορωδία της Μητροπόλεώς μας «Υμνωδοί», το σύνολο δράματος, αφήγησης και απαγγελίας «Λυδία», κληρικοί, λαϊκοί, μικρά παιδιά και οικογένειες σύσσωμες. 

   Ένα έργο γεμάτο συγκίνηση, τιμή και περηφάνεια, που δεν παρακολούθησαν, αλλά βίωσαν, όπως χαρακτηριστικά είπαν οι θεατές εξερχόμενοι του θεάτρου.

   Το έργο, το μουσικό αφηγηματικό δράμα με τίτλο «100 χρόνια Αλήθεια» παρουσιάσθηκε απόψε, στο Δημοτικό κινηματοθέατρο “Γαλαξίας” στον Ασπρόπυργο.

   Ο Πρωτοσύγκελος της Μητροπόλεώς μας π. Μιχαήλ Κωνσταντινίδης ευχαρίστησε, εκ μέρους του Ποιμενάρχου μας, όλους, όσοι συνέβαλαν στη δημιουργία, εκτέλεση και διοργάνωση του έργου, καθώς κι αυτούς που τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση. 

   Ιδιαίτερη στιγμή της όμορφης και μεστής σε συναίσθημα βραδιάς, αποτέλεσε μια μικρή έκπληξη, ένα μικρό δώρο προς τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας. Ένα βίντεο - αφιέρωμα στα 20 χρόνια της Αρχιερατείας που φέτος έκλεισε ο Επίσκοπός μας, με περιεχόμενο ενδεικτικό από τη διάβα του, των δύο περασμένων δεκαετιών, που με φροντίδα έφτιαξαν οι συνεργάτες, πνευματικά του παιδιά. Μια μικρή ένδειξη αγάπη και ένα ελάχιστο «ευχαριστώ» προς τον θεσμό, τον Επίσκοπο που είκοσι χρόνια τώρα υπηρετεί ακούραστα και θυσιαστικά, Εκείνον που όλοι πιστεύουμε. 

   Ο Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος, βαθιά συγκινημένος, επιλόγισε το έργο και απηύθυνε εγκάρδιο, πατρικό χαιρετισμό, έδωσε θερμές ευχαριστίες προς τους συντελεστές με ιδιαίτερη αναφορά στον Πρωτοσύγκελο, και με την ευχή «ποτέ ξανά Γενοκτονία».

           

Συντελεστές «100 χρόνια “Α”λήθεια»:

Συγγραφή σύνθεση κειμένων - Σκηνοθεσία: Ευαγγελία Ψαρομμάτη

Μουσική διδασκαλία - Χοραρχία: Ιωάννης Κιαχόπουλος

Επιμέλεια βίντεο, ηχητικών εφέ, εικόνας & mapping: Πρωτοσύγκελος  π. Μιχαήλ Κωνσταντινίδης

Επιμέλεια παραγωγής: Πρεσβύτερος π. Ματθαίος Μαβίδης

Αφήγηση:

Πρεσβύτερος π. Λεωνίδας Πίττος

Πρεσβύτερος π. Κωνσταντίνος Πετσαλίδης

Ευδοκία Γυριχίδη

Καλλιόπη Μαυρίδη

Ιωάννα Κωνσταντινίδη

Νικόλαος Κωνσταντινίδης

Σόλο (τραγούδι):

Ιωάννης Κιαχόπουλος

Γεώργιος Γυριχίδης

Ιωάννης Γιαζγκουλίδης

Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης

Πρεσβυτέρα Αναστασία Γυριχίδη

Ευδοκία Γυριχίδη

Φωτεινή Μαυρίδου                      

Χρυσάνα Γυριχίδη

Ορχήστρα:

Γεώργιος Θεοδωρίδης (Υπεύθ. Ορχήστρας - Λύρα)

Παναγιώτης Δημητρακόπουλος (Κανονάκι) 

Ιορδάνης Καρακασίδης (Λύρα)

Γεώργιος Μουρατίδης (Πλήκτρα)

Παύλος Μουρατίδης (Κρουστά)

Χαράλαμπος Παπαδόπουλος (Νταούλι)

Χαράλαμπος Παπαδόπουλος (Νέϋ)

Υπεύθυνη σκηνής: Κυριακή Μωϋσιάδη

Μεικτή Χορωδία της Μητροπόλεώς μας, τους «Υμνωδοί»:

Ιωάννης Γιαζγκουλίδης, Γεώργιος Γυριχίδης, Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, Δαμιανός Κουρτσόπουλος, Γεώργιος Σαββουλίδης, Ματθαίος Μεσαριτσίδης, Παναγιώτης Κουσίδης, Δημήτριος Σαμαρίδης, Ηλίας Κουϊμτσίδης, Νικόλαος Μαυρίδης, Κωνσταντίνος Τανίδης, Ευάγγελος Βασιλόγιαννης, Χρήστος Παντελίδης, Νικόλαος Βασιλειάδης, Χαράλαμπος Σιδηρόπουλος, Δημήτριος Μουρατίδης

Πρεσβυτέρα Αναστασία Γυριχίδη, Χρυσάνα Γυριχίδη, Φωτεινή Μαυρίδου, Μαρία Παπαδοπούλου, Μαρία Πιπερίδη, Ευαγγελία Μαυρίδου, Αργυρώ Τσοκάνη, Σοφία Μεσαριτσίδου, Αυγή Κιαχοπούλου, Καλλιόπη Εραλίδη, Αικατερίνη Καρβουνίδου, Μαρία Παναγιωτίδου, Ελένη Αντεκελίδη, Ελισάβετ Λαζαρίδη, Σόνια Παπαδοπούλου, Ισιδώρα Τσοκάνη, Χρυσοβαλάντου Νεανίδη, Ιουλία Τσοκάνη, Ευρίκλεια Κουρτσοπούλου,, Θεοδώρα Σαββουλίδου, Αναστασία Σιδηροπούλου

Σύνολο δράματος, αφήγησης και απαγγελίας «Λυδία»:

Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Σάββας Πετρίδης, Ιωάννης Μελετίδης, Γεώργιος Κεσσόπουλος, Αλέξιος Χριστοφορίδης, Ελισάβετ Δαμιανίδου, Αθηνά Κωνσταντινίδη, Μαρία Παπαδοπούλου, Διακόνισσα Αφροδίτη Μουρατίδου, Αγγελική Παπασπύρου, Αναστασία Παπαδοπούλου, Ελένη Κουγιουμτζίδου, Χριστίνα Κουσίδου, Μαρία Κωνσταντινίδη, Αναστασία Σπυριδοπούλου, Σιμέλα Παπαδοπούλου, Ιωάννα Μαντά, Νίκη Μαντά, Ελένη Μεσαριτσίδου, Αικατερίνη Πετσαλίδη, Γαβριέλα Μεσαριτσίδου, Ανδρέας Κόλλιας, Χρυσόστομος Νεανίδης, Μιχαήλ Κωνσταντινίδης, Νικόλαος Πετσαλίδης, Κυριακή Νεανίδη, Αρέθα Μαντά, Ειρήνη Κόλλια, Μαρία Μαντά, Ηλιάνα Μεσαριτσίδου, Θεοτόκης Μεσαριτσίδης

Τεχνική υποστήριξη ήχος & φώτα: Axon Sound

Φωτογραφία: Γεώργιος Χαριτίδης

Σχέδιο γραφιστικής: Κωνσταντίνος Καμενίδης

Στούντιο ηχοληψίας: Ιωάννης Μιχαηλίδης, Studio "ΗΡΑ"

Εκτύπωση εντύπων: "Art Colour"

Βοηθ. ενδυματολογία: Ελένη Μεσαριτσίδου, Σοφία Εκκλή, Σοφία Μεσαριτσίδου, Βαλεντίνα Ουσταμπασίδου

Το Χορευτικό Ποντίων Ασπροπύργου του Συλλόγου «Ακρίτες του Πόντου».

Ευχαριστίες προς όσους τίμησαν με την παρουσία τους:

Τον Σεβασμιώτατο Πειραιώς και Σαλαμίνος κ. Γερόντιος

Τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Μεθώνης κ. Αμβρόσιο

Τον Αντιπρόεδρο της Βουλής, κ. Αθανάσιο Μπούρα

Τον Ἀντιπεριφερειάρχη Δυτικής Αττικής, Κύριον Ελευθέριο Κοσμόπουλο 

Το Δήμαρχο Διονύσου, κ. Ιωάννη Καλαφατέλη 

Την Αντιδήμαρχο Παιδείας, Κοινωνικής Προστασίας, Πολιτισμού και Νεολαίας του Δήμου Ασπροπύργου, κα Σοφία Μαυρίδη 

Τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ασπροπύργου , κ. Αναστάσιο Παπαδόπουλο 

Τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας τού Δήμου Ασπροπύργου, κ. Αβραάμ Κωνσταντινίδη 

Τον Πρόεδρο τού Πνευματικού Κέντρου τού Δήμου Ασπροπύργου, κ. Δημήτριο Καγιὰ 

Τον Πρόεδρο τής ΚΕΔΑ τού Δήμου Ασπροπύργου, κ. Παντελεήμωνα Σαββίδη

Τον Πρόεδρο τού  ATTICA TV, κ. Δημήτριο Παπαδόπουλο 

Το Διοικητικό μέλος του ATTICA TV, κ. Τσολερίδη Κωνσταντίνο

Τον Αντιπρόεδρο του Αθλητικού Οργανισμού του Δήμου Ασπροπύργου και  Πρόεδρο τού Συλλόγου Κατοίκων Παραλίας Ασπροπύργου, κ. Αντώνιο Κοναξὴ 

Τους Δημοτικούς Συμβούλους του Δήμου Ασπροπύργου 

κα Μαρία Ατματσίδου και

κ. Κώστα Χιονίδη

Τούς Δημοτικούς Συμβούλους των Δήμων Διονύσου κ. Παναγιώτη Τσούκα και Θηβών κ. Δημήτριο Τούτουζα

Τον Πρόεδρο Κοινότητας Ροδοπόλεως κ. Βασίλειο Κλεφτάκη 

Τον Κοινοτικό Σύμβουλο Κοινότητας Ροδοπόλεως  κ. Χαράλαμπο Κόκκινο 

Τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Ασπροπύργου «Οι Ακρίτες του Πόντου» κ. Ιωάννη Σεπτούχα

Τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Αχαρνών «Καπετάν Ευκλείδης» κ.Ιωάννη Τοπαλίδη

Τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Λιοσίων «Η Τραπεζούντα» κ. Ιωάννη Παπαδόπουλο

Την Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Μάνδρας «Οι Διόσκουροι» κ. Βαρβάρα Παρασκευοπούλου

Την Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Ελευσίνας «Νέα Τραπεζούντα» κ. Σοφία Παντελίδη-Κοσμίδη

Την Αντιπρόεδρο Παμποντιακής Νοτίου Ελλάδος και Νήσων κα Αθηνά Σωτηριάδου

Την Πρόεδρο Συλλόγου Τριτέκνων κα Μαρία Ναυροζίδου

Την Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Μαγούλας & Περιχώρων κ. Άννα Τσεραχίδη

Τον ποδηλάτη Βασίλη Καριοφυλλίδη

Καλωσόρισμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αττικής και Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου στην επετειακή εκδήλωση «100 χρόνια “Α”λήθεια»

Σάββατο09Νοέμβριος2019

Καλωσόρισμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αττικής και Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου στην επετειακή εκδήλωση «100 χρόνια “Α”λήθεια»

   Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού αναγνωρίστηκε επισήμως από την Ελληνική Πολιτεία το 1994 με την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου, ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Την ίδια χρονιά, μαζί, και η Κυπριακή Βουλή ψήφισε και καθιέρωσε τη 19η Μαΐου ως ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας.

   «Ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στην Σαμψούντα με σκοπό να οργανώσει και να υλοποιήσει τον ολοκληρωτικό αποδεκατισμό των Ποντίων». Το ημερολόγιο έγραφε 19 Μαΐου, 1919.

   2019, 100 χρόνια μετά, έτος ορόσημο για τον Ποντιακό Ελληνισμό, αφού φέτος, ολοκληρώνεται ένας αιώνας από τη χρονολογία που σηματοδοτεί τα τραγικά εκείνα γεγονότα της περιόδου 1914 - 1923. Φέτος, τιμούμε ιδιαιτέρως τη μνήμη των ανθρώπων εκείνων, των συμπατριωτών μας, που έφυγαν μαρτυρικά και άδικα από τη ζωή. Γιατί; Γιατί ήταν Έλληνες, Ρωμιοί, Χριστιανοί Ορθόδοξοι.

   Σεβασμιώτατε Πειραιώς και Σαλαμίνος κ. Γερόντιε,  Θεοφιλέστατε Μεθώνης κ. Αμβρόσιε, Τίμιον Πρεσβυτέριον, Αξιότιμε κ. Δήμαρχε, κ. Πρόεδρε του Πνευματικού Κέντρου, αγαπητά τέκνα εν Κυρίω, σας καλωσορίζουμε στην επετειακή εκδήλωση των 100 χρόνων από το έτος που σημάδεψε τον Ελληνισμό της Ανατολής. Στην εκδήλωση τιμής, της μνήμης των ανθρώπων εκείνων που υπέστησαν μαζικά εγκλήματα μέχρι τέλους, τη φοβερότερη των πράξεων για την ανθρώπινη φύση, τη Γενοκτονία.

   Το γεγονός διαδραματίσθηκε σε δυο φάσεις, σε διάφορους τόπους της υπό των Οθωμανών κυριαρχίας περιοχής. Πρόκειται για ένα καλά προμελετημένο, σχεδιασμένο μαζικό έγκλημα, ενάντια στους γηγενείς Ρωμιούς, τους τελευταίους κατοίκους των μπολιασμένων με ρωμαίικό αίμα περιοχών της Ανατολής. 

   Όλα ξεκίνησαν με την ανάληψη της εξουσίας από τους Νεότουρκους το 1908 στη Θεσσαλονίκη. Το 1911 σε μυστικό συνέδριο αποφασίσθηκε η εκκαθάριση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας από το χριστιανικό στοιχείο. Μεθοδευμένα και συστηματικά δρομολογήθηκαν σειρά από φρικτά, στην πλειοψηφία τους «αναίμακτα», μαρτύρια. Πορείες εξόντωσης εξαντλητικές μέχρι θανάτου στο εσωτερικό της Ανατολίας, η λευκή πορεία ή αλλιώς αναίμακτη σφαγή. Εγκλεισμοί σε τάγματα καταναγκαστικής εργασίας, τα «Αμελέ Ταμπουρού», απ’ τα οποία ελάχιστοι επιβίωσαν. Μαζικοί απαγχονισμοί ύστερα από έκτακτα δικαστήρια με ψευδείς κατηγορίες και βέβαια άδικες καταδίκες, τα δικαστήρια της ντροπής όπως τα είπαν· αποτελείωσαν έτσι την πνευματική, θρησκευτική και οικονομική ηγεσία του ποντιακού Ελληνισμού, προσδίδοντας νομιμοφάνεια στα άγρια εγκλήματά τους. Λεηλασίες, πυρπολήσεις και ολοσχερείς καταστροφές χωριών και κωμοπόλεων και των πληθυσμών τους. Βιασμοί, δολοφονίες και βιαιότητες πρωτοφανείς από τις καλά εκπαιδευμένες στρατιωτικές δυνάμεις του τουρκικού κράτους στις γερμανικές τότε στρατιωτικές σχολές, και από παραστρατιωτικές άτακτες ομάδες μουσουλμάνων.

   Το έγκλημα πήρε τέλος ύστερα από την ήττα του Ελληνικού στρατού στο μικρασιατικό μέτωπο και την καταστροφή του ‘22, με τον πλήρη διωγμό των Ρωμιών του Πόντου από τον τόπο τους και την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923 και το ‘24.

   Ο αφανισμός των Ελλήνων της Μικράς Ασίας δεν είχε μόνο στόχο την απόλυτη εξάλειψη του Γένους από τον κόσμο τούτο, μα και την καταστροφή της ιστορικής και πολιτισμικής τους ύπαρξης, της γλώσσας, των ηθών, της πίστεως. Κι αυτό γιατί οι Έλληνες της Ιωνίας και του Πόντου είναι αυτοί που συνδέουν ιστορικά και πολιτισμικά τη Δύση με την Ανατολή, την αρχαία Ελλάδα με τον βυζαντινό Ελληνισμό· είναι αυτοί που διατήρησαν στα ήθη και στα έθιμά τους τη Ρωμιοσύνη, τη συνύπαρξη του αρχαίου ελληνικού πνεύματος με την Καινή Διαθήκη. Πόντος χωρίς Ελληνισμό σημαίνει εξάλειψη και διακοπή της συνέχειας ενός πολιτισμού με πανανθρώπινη αξία.

   Στον Πόντο άνθισε για τρεις χιλιετίες, ο πολιτισμός των Ελλήνων. Η Παναγία Σουμελά, ο Αη Γιάννης Βαζελώνας κι ο Αη Γιώργης Περιστερεώτας, έγιναν φάροι που φώτιζαν το δρόμο τους την περίοδο της τουρκοκρατίας. 

   Οι Ποντιακής καταγωγής Ρωμιοί πρωτοστάτησαν στην Επανάσταση του Γένους. Συμμετείχαν στους Μακεδονικούς Αγώνες «ως Έλλην αδελφός τόπος» της ακριτικής Μακεδονίας. Πλήθος ομογενών από Ρωσία και Ρουμανία κατετάγησαν και στους Βαλκανικούς Πολέμους. 

   Στην ακμή της ανάπτυξης του ποντιακού στοιχείου καταγράφονται περί τα 1.058 σχολεία με πρώτο το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας. Περισσότερες από 1.130 εκκλησίες, 1.460 κληρικοί στην υπηρεσία του Ορθόδοξου Ελληνισμού. Φιλανθρωπικοί οργανισμοί και κοινωφελή ιδρύματα, αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι. Κι όλα αυτά με ευδιάκριτη, περήφανα, την Ελληνική ρίζα, την Ελληνορθόδοξη καταγωγή και συνέχεια.

   Όλα αυτά για τα οποία τα σημερινά Ελληνόπουλα, τα γαλουχημένα και εκπαιδευμένα στα Ελληνικά σχολειά μας, δεν γνωρίζουν τίποτα. Καμία ιστορική αναφορά στο πολύτιμο αυτό κομμάτι της Εθνικής μας ιστορίας. Καμιά αναφορά στους μάρτυρες της πίστεως και της πατρίδας. 

   353.000 ψυχές, αριθμός που αντιστοιχεί στα θύματα του στυγερού εγκλήματος. Άλλοι μιλούν για 700.000. Μαρτυρίες αναφέρουν ότι ένα ή δύο μονον μέλη από τις πολυμελείς και πολύτεκνες οικογένειες επέζησαν. Αυτοί, οι εναπομείναντες, οι ελάχιστοι στον αριθμό, φτωχοί, άρρωστοι, πενθούντες, ορφανοί και αποκαμωμένοι, όπου κι αν πήγαιναν έχτιζαν, δημιουργούσαν, γένναγαν, κι αναγεννιόνταν, και πάλι ξεριζώνονταν. 

   Μέχρι που φτάσαμε στο σήμερα, εδώ. Ικανός αριθμός επιγόνων των μαρτύρων εκείνων, διαμορφώνουν σήμερα το νέο ποντιακό στοιχείο. Πόσο μεγαλύτερος θα ήταν ο αριθμός, πόσο πιο έντονη θα ήταν η συνέχεια και η κληρονομιά στη ζωή, στην πίστη και στην παράδοσή μας, αν οι 353.000 ζούσαν και εξελίσσονταν κανονικά, ανθρώπινα. Ενας ολόκληρος λαός, ένας ολόκληρος πολιτισμός πανανθρώπινου ενδιαφέροντος, μια ζώσα πραγματικότητα. Αυτό θέλησαν να αφανίσουν οι Τούρκοι.

   Η διεκδίκηση της αλήθειας πήρε στις μέρες μας χροιά αρνητική και ονομάστηκε ακρότητα, εθνικισμός. Πραγματικότητα θλιβερή. 

   Στην Εκκλησία μας, εμείς, σήμερα, ως Έλληνες, ως Ορθόδοξοι, τιμώντας το παρελθόν, τους προγόνους, μα και με αίσθημα ευθύνης προς τις επόμενες γενιές, αξιώνουμε το δικαίωμα στην ιστορική μνήμη, δεν λησμονούμε, διεκδικούμε την αλήθεια, φέτος, με ένα ακόμη έργο, «100 χρόνια “Α”λήθεια».

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση

Copyright 2013-2022 Ἱερά Μητρόπολις Ἀττικῆς καί Βοιωτίας - Powered & designed by MXcom
Free Joomla! templates by AgeThemes