Σήμερα μαύρος ουρανός" Εκτέλεση: ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος
Σήμερα μαύρος ουρανός" Εκτέλεση: ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος
Εκδημία Παναγιώτη Ηλιόπουλου
Εκδημία Παναγιώτη Ηλιόπουλου
«Ἐγκωμιαζομένου δικαῖου εὐφρανθήσονται λαοί»
Την Αγία και Μεγάλη Δευτέρα, ένα γνήσιο τέκνο της Εκκλησίας μας, ο αείμνηστος Παναγιώτης Ηλιόπουλος, έσπευσε να συναντήσει τον Γλυκύτατο Νυμφίο της Εκκλησίας μας εις τον Ουράνιο Νυμφώνα.
Ο ένθερμος τηρητής των Ελληνορθόδοξων παραδόσεων, Παναγιώτης Ηλιόπουλος, γεννήθηκε το 1940 στο Ζωριάνο Δωρίδος της ηρωοτόκου Ρούμελης, από τους ευλαβεστάτους Χριστιανούς, Γεώργιο και Ασήμω. Οι γονείς του, τηρώντας με φόβο Θεού το παράγγελμα του Εθναποστόλου Παύλου, τον ανέθρεψαν «ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου», φροντίζοντας να γαλουχήσουν έναν άνθρωπο ευγενή, δίκαιο και χρήσιμο στην κοινωνία∙ και τα κατάφεραν με την πρεσβεία της Προυσιωτίσσης στην Οποία τον είχαν τάξει νηπιόθεν.
Τα πρώτα γράμματα ο μακαρίτης τα διδάχθηκε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, ενώ συνέχισε και ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στη Λειβαδιά. Όντας επιμελής και άριστος μαθητής πέτυχε την εισαγωγή του στο τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, από όπου εξήλθε όντας ικανός κάτοχος της επιστήμης του.
Ακολούθως, εργάσθηκε ως καθηγητής Φυσικής σε διάφορα σχολεία και φροντιστήρια, ενώ τα τελευταία 22 έτη πριν την συνταξιοδότησή του, εργάσθηκε στα Εκπαιδευτήρια της «Ελληνικής Παιδείας». Όσοι καθηγητές ή μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν μαζί του, ή να διδαχθούν από αυτόν, κάνουν λόγο για ένα υπόδειγμα εκπαιδευτικού, έναν εκλεκτό συνάδελφο, έναν άνθρωπο προσηνή, ευπρόσιτο, ανοιχτό στα προβλήματα των παιδιών τα οποία και τον αγάπησαν καρδιακά.
Όσο πετυχημένος ήταν στον εργασιακό χώρο, άλλο τόσο υπήρξε και στον οικογενειακό. Με την άξια και ικανή σύζυγό του, Μαρίνα, η οποία υπήρξε για εκείνον γερό στήριγμα στις χαρές και στις λύπες, απέκτησαν τέσσερα παιδιά. Σε αυτά φρόντισαν να ενσταλάξουν ανόθευτο το Ελληνορθόδοξο ήθος που και οι ίδιοι έλαβαν από τους γονείς τους.
Παράλληλα με τις οικογενειακές και εργασιακές του υποχρεώσεις, ο κυρ Παναγιώτης αγωνιζόταν προς όφελος της Εκκλησίας με υπερβάλλοντα ζήλο. Όντας δυναμικό μέλος του παραρτήματος του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Λειβαδιάς, αγωνίσθηκε και πέτυχε έπειτα από σκληρό και πολυετή δικαστικό αγώνα την αποτροπή της προαποφασισμένης κατεδαφίσεως του Ιερού Ναού της Αγίας Τριάδος. Επίσης, χρησιμοποίησε πλείστες φορές τις βαθιές εκκλησιαστικές και ιστορικές γνώσεις του για να υπερασπισθεί Ελληνορθόδοξα ζητήματα τόσο με προσωπικά άρθρα, όσο και με την παρουσία του σε ραδιο-τηλεοπτικές εκπομπές.
Σημαντικός σταθμός στη ζωή του υπήρξε η ανάθεση εις το πρόσωπό του της θέσεως του μυρεψού κατά την τελετή του Αγίου Μύρου, του έτους 2001, από την τότε Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας μας υπό τον Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Γ.Ο.Χ. Αθηνών κυρό Χρυσόστομο. Εν τω τέλει δε της ζωής του, υπήρξε πρωτοπόρος στην τακτοποίηση του ως άνω Ιερού Ναού στην σκέπη της καθ' ημάς Ιεράς Μητροπόλεως, γεγονός για το οποίο ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος θέλησε να τον τιμήσει ιδιαιτέρως. Ωστόσο, τα επί μισό χρόνο ισχύοντα μέτρα δεν επέτρεψαν την έγκαιρη δημόσια τιμή του.
Ο μακαρίτης αδελφός Παναγιώτης υπήρξε ιδεολόγος αγωνιστής του Πατρίου ημερολογίου. Υπηρέτησε με επίγνωση την Εκκλησία άλλοτε ως Κατηχητής και Ιεροκήρυκας, κι άλλοτε ως Ιεροψάλτης. Δίχως να σταθεί μόνο στα λόγια, προέβαινε και στις ανάλογες χριστιανικές πράξεις, βοηθώντας εμπερίστατους συνανθρώπους του «ἐν τῷ κρυπτῷ».
Η Εξόδιος Ακολουθία του τελέσθηκε στην Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Λουτουφίου, προεξάρχοντος του Γέροντος της Μονής, Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Ευθυμίου Μπαρδάκα. Προ της Εξοδίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος, τέλεσε Τρισάγιο και ανέγνωσε συγχωρητική ευχή ενώπιον του σκήνους του, ενώ κατόπιν εξέφρασε παρηγορητικές ευχές στην οικογένεια του εκλιπόντος αδελφού.
Ο θάνατος ανθρώπων οι οποίοι με αληθινή σταυρική αγάπη υπηρέτησαν Θεό και ανθρώπους δεν λογίζεται ως θάνατος, αλλά ως αρραβώνας της μελλούσης Αναστάσεως. «Ἰδοὺ οὕτως εὐλογηθήσεται ἄνθρωπος ὁ φοβούμενος τὸν Κύριον».
Είθε ὁ πρὸς τὸ πάθος ἐρχόμενος Κύριός μας να συναναστήσῃ Ἑαυτῷ τὸν ἀείμνηστο ἀδελφό Παναγιώτη.
"Αγάπη" Άρθρο του Σεβ. Μητρ. Αττικής και Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου
"Αγάπη" Άρθρο του Σεβ. Μητρ. Αττικής και Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου
Ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐν ὅλῃ τῇ καρδίᾳ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ ψυχῇ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ διανοίᾳ σου· αὕτη ἐστὶ πρώτη καὶ μεγάλη ἐντολή. δευτέρα δὲ ὁμοία αὐτῇ· ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν. ἐν ταύταις ταῖς δυσὶν ἐντολαῖς ὅλος ὁ νόμος καὶ οἱ προφῆται κρέμανται.
Μέσα από αυτά τα λόγια του Χριστού διακρίνει κανείς το μεγαλείο της ευσπλαχνίας Του. Ο Κύριος γνωρίζει την αδυναμία μας, γι’ αυτό και δίχως περιπλοκές, δίχως να μας φορτώνει με πλήθος εντολών, ανοίγει σε εμάς διάπλατα την θύρα του Παραδείσου με μια προϋπόθεση μόνο, την Αγάπη προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο.
Η λήψη και η μετάδοση αγάπης αποτελούν την μεγαλύτερη ανάγκη της ανθρώπινης ζωής, από την βρεφική ηλικία, κατά την οποία το παιδί επιθυμεί το γλυκό χάδι της μητέρας, έως τα βαθιά γεράματα, όταν ο άνθρωπος περιμένει από τα αγαπημένα του πρόσωπα να σταθούν δίπλα του και να του κρατούν ζεστά το χέρι εκφράζοντας την στήριξή τους. Ανάλογα με το μέγεθος που ικανοποιείται η ανάγκη αυτή του ανθρώπου, διαμορφώνεται και η πνευματική του υγεία. Αν στη ζωή του ανθρώπου δεσπόζει η καρδιακή αγάπη, εκείνος αισθάνεται διαρκώς την ευλογία του Θεού, η οποία τον πλημμυρίζει με χαρά. Αντιθέτως, αν η αγάπη απουσιάζει, τότε ο άνθρωπος, πεθαίνει ψυχικά πριν πεθάνει σωματικά.
Στην σύγχρονη κοινωνία κυριαρχεί ένα «αισιόδοξο» γεγονός. Όλοι μιλούν για αγάπη∙ από τα διαφημιστικά μηνύματα και τον επικοινωνιακό λόγο κατά τις εορταστικές περιόδους, μέχρι την μουσική. Θα έλεγε κανείς πως μία τέτοια κοινωνία, η οποία συνεχώς λαμβάνει μηνύματα αγάπης, οδεύει με βεβαιότητα στην ευημερία. Δυστυχώς, ωστόσο, διαπιστώνεται το αντίθετο, καθώς ο κόσμος έχει δώσει στην αγάπη τον δικό του ορισμό. Ο δήθεν «προοδευτικός» άνθρωπος του 21ου αιώνα, αλλά ακόμη και πολλοί από εμάς τους Χριστιανούς, «αγαπάμε» επιλεκτικά μόνον εκείνους που μας «αγαπούν» και ικανοποιούν τις επιθυμίες μας.
Την ώρα που ο Σωτήρας μας, από αγάπη προς εμάς, συκοφαντείται, ραπίζεται και σταυρώνεται παραμένοντας σιωπηλός, εμείς που αρεσκόμαστε στους τύπους της εκκλησιαστικής ζωής, πολλές φορές δεν ανεχόμαστε ούτε το αθέλητο σπρώξιμο από κάποιον συνάνθρωπό μας. Πόσο μακριά είμαστε από το παράδειγμα του Γλυκύτατου Διδασκάλου μας...
Αδελφοί μου, η Ενσαρκωμένη Αγάπη ήλθε στην γη όχι για να υπηρετηθεί, αλλά να δώσει την ψυχή Του «λύτρον αντί πολλών». Το ίδιο επιθυμεί και για εμάς, τους μαθητές Του. Δεν υπολογίζει την εκ μέρους μας τυπική αντιμετώπιση της χριστιανικής ζωής, παρά μόνο την καρδιακή και ουσιαστική επιθυμία μας να αρέσουμε σε Εκείνον και όχι στα μάτια των ανθρώπων. Για τον λόγο αυτό, μας διαβεβαιώνει ότι όλος ο νόμος του Θεού στηρίζεται στην αγάπη προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο, η οποία έχει την δύναμη να «καλύψει πλήθος αμαρτιών», κατά τον Πρωτοκορυφαίο Πέτρο.
Για να εκφράσουμε την αληθινή Αγάπη μας προς τον Θεό, οφείλουμε να αγαπήσουμε τον πλησίον μας σαν τον εαυτό μας, διότι, όπως λέει ο Ευαγγελιστής της Αγάπης, Ιωάννης ο Θεολόγος: «ἐάν τις εἴπῃ ὅτι ἀγαπῶ τὸν Θεόν, καὶ τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ μισῇ, ψεύστης ἐστίν».
Τι, όμως, σημαίνει το να αγαπάμε τον εαυτό μας; Σημαίνει να εργαζόμαστε με απόλυτη επιμέλεια για την σωτηρία της ψυχής μας, ώστε να μη μείνουμε έξω του Νυμφώνος Χριστού, γεγονός που δηλώνει ότι ορισμένες φορές οφείλουμε να είμαστε αυστηροί στον εαυτό μας. Όπως, λοιπόν, επιθυμούμε την δική μας σωτηρία, θρέφοντας την ψυχή μας με λόγια πνευματικά, με συμμετοχή στα Μυστήρια της Εκκλησίας, αλλά και με τον προσωπικό έλεγχο, έτσι πρέπει να επιθυμούμε και την σωτηρία του αδελφού μας∙ να τον στηρίζουμε, να τον νουθετούμε, αλλά και καλοπροαίρετα να τον ελέγχουμε αν παρουσιαστεί ανάγκη.
Αναφέρθηκε παραπάνω ότι πολλές φορές «αγαπάμε» επιλεκτικά. Το γεγονός αυτό φανερώνει το μέγεθος της ιδιοτέλειας και του εγωκεντρισμού μας. O Χριστός, απέναντι σε αυτή την δήθεν αγάπη που βασίζεται στο συμφέρον, προβάλλει το πιο επαναστατικό κήρυγμα, αυτό της αγάπης προς πάντας, φίλους και εχθρούς.
Ήρθε για να σηκώσει την πόρνη, να φωτίσει τον τελώνη, να σώσει τον ληστή, να αγκαλιάσει τον διώκτη, κι όλους εκείνους οι οποίοι είχαν παραβεί τις εντολές Του. Εκείνοι δέχθηκαν την αγάπη Του και έγιναν πιστοί Μαθητές Του. Ήρθε, επίσης, για να σώσει κι αυτούς τους Φαρισαίους και τους Γραμματείς, οι οποίοι αν και υποστήριζαν ότι υπηρετούσαν τον Θεό, εμπόδιζαν το έργο Του και τον διέβαλλαν. Εκείνοι δεν δέχθηκαν την αγάπη Του, διότι έκριναν εξ ιδίων τα αλλότρια. Θεωρούσαν ότι πίσω από οποιαδήποτε ευεργεσία Του κρυβόταν ο δόλος, επειδή ακριβώς οι ίδιοι ήταν δόλιοι και πονηροί. Το αποτέλεσμα της συμπεριφοράς τους ήταν να μην δουν ποτέ το Φως και να παραμείνουν στο σκοτάδι.
Αγαπητοί, ο Χριστός είπε: «ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοὶ μαθηταί ἐστε, ἐὰν αγάπην ἔχητε ἐν ἀλλήλοις». Αν θέλουμε να είμαστε γνήσια τέκνα του Θεού, μία είναι η οδός∙ η οδός της αγάπης που έχει ως μέτρο τον Σταυρό, την θυσία για το καλό του άλλου, την απάρνηση του ιδίου θελήματος. Αν βαδίζουμε σε αυτή την οδό, δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα, διότι «ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν φόβον». Τι περιμένουμε, λοιπόν;
Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους, ἵνα ἐν ὁμονοίᾳ ὁμολογήσωμεν Ἰησούν Χριστόν Παθόντα καὶ Ταφέντα καὶ ἐνδόξως Ἀναστάντα, ᾧ ἡ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.
Καλή Ανάσταση!
- H Ακολουθία των Αγίων Παθών - τα 12 Ευαγγέλια και η ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Αττικής & Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου (ΒΙΝΤΕΟ)
- H Ακολουθία του Νιπτήρος o Όρθρος της Μεγάλης Πέμπτης και η ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Αττικής & Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου (ΒΙΝΤΕΟ)
- H Ακολουθία του Νυμφίου, o Όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης και η ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Αττικής & Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου (ΒΙΝΤΕΟ)
- «Την Τρίτη Εκείνη Ημέρα της Ανάστασης» (ΒΙΝΤΕΟ)